Elektrisch rijden op methanol

Als je het over methanol hebt, dan wordt niet direct de link gelegd met de elektrische auto. Autofanaten zullen eerder de link leggen naar de Indy Cars waar het in verleden werd gebruikt als brandstof. Ook binnen de auto-industrie is Methanol eerder onderzocht als alternatieve brandstof. In de jaren 90 hebben 10 autofabrikanten 17.000 auto’s op een mix van methanol en benzine laten rijden in Californië. Het doel bij deze test was om de luchtkwaliteit te verbeteren. Alleen dit project heeft geen vervolg gekregen omdat de benzine zelf schoner kon worden gemaakt.

Ontwikkelingen in China

Vanuit de Chinese auto-industrie wordt er echter een nieuw leven geblazen in de ontwikkeling voor personenauto’s. Methanol wordt in China al gebruikt als brandstof voor taxi’s, bussen en vrachtwagens. Het gaat hier echter om een ‘zwarte’ methanol omdat dit afkomstig is uit de kolenindustrie. Een Chinese autofabrikant, Aiways, gaat het nu proberen met een platform voor personenauto’s. Dit begon al doordat Aiways begin dit jaar aandeelhouder werd van Blue World Technologies. Dit is een Deense ontwikkelaar en fabrikant van componenten en systemen voor methanolbrandstoffen. Inmiddels heeft de samenwerking geleid tot de presentatie van een platform voor methanolbrandstofcellen voor een volledige elektrische auto.

Waarom is dit interessant?

De belangrijkste reden voor mij is dat er gebruik kan worden gemaakt van het bestaande netwerk van de tankinfrastuctuur. Hierdoor ligt er groot netwerk en zou de implementatie en adaptatie van deze nieuwe brandstofvorm niet veel tijd nodig hebben om te worden geaccepteerd door de massa.

Daarnaast kan Methanol ook op een groene manier worden gemaakt. Ontwikkelingen hiervoor zijn er voldoende en zelfs in Nederland zij wij bezig met deze ontwikkeling. Nouryonm de voormalige chemietak van Akzonobel wil waterstof gaan gebruiken om ‘groene’ methanol te maken. Als deze waterstof wordt geproduceerd met duurzame energie is de cirkel weer rond en kan je dus volledig klimaatneutraal rijden om Methanol.

Een ander voordeel is de snelheid van tanken. Methanol vereist niet dat je de auto voor langere tijd aan een stekker hoeft te laten zitten en je kan derhalve weer snel je weg vervolgen. Aiways is natuurlijk enthousiast over de ontwikkeling die zijn nu maken om de auto-industrie schoner en duurzamer te maken. Persoonlijk moet ik het nog zien of dit echt een ontwikkeling is welke een kans van slagen heeft.