De eerste elektrische Porsche: de Porsche Taycan


De datum 04 september 2019 stond rood omcirkeld in mijn agenda. Want op die dag vond om drie uur Nederlandse tijd de presentatie van de eerste elektrische Porsche plaats: De Taycan. Reikhalzend keken wij bij DutchLease uit naar de presentatie van dit fenomeen en wat bleek: wij werden zeker niet teleurgesteld.

 

Drie presentatie locaties 

De 3 gekozen locaties zijn niet zomaar gekozen, het ging namelijk om de drie belangrijkste afzetmarkten van Porsche. Ook opvallend: tijdens de presentatie kon men niet om het thema duurzaamheid heen. In de buurt van Berlijn werd de auto onthuld bij een zonne-energiepark en in de V.S. en Canada was er gekozen voor een locatie bij de Niagara watervallen. De laatste locatie was in China; bij een windmolenpark. Deze locaties laten nogmaals zien wat het toekomstgeluid van Porsche zal zijn.

De Porsche Taycan had geen gebrek aan aandacht. Op het moment dat de reserveringsboeken open gingen, werden de plaatsen al snel gevuld. De Taycan heeft op dit moment al meer 30.000 reserveringen. Dit zijn er zelfs meer dan de ID3 1st van Volkswagen. Maar de vraag is natuurlijk: wat krijgen de reserveringshouders die de eerste elektrische Porsche daadwerkelijk bestellen?

De Porsche Taycan wordt geintroduceerd met 2 modellen:

  • Porsche Taycan Turbo met een startprijs van € 157.100,-
  • Porsche Taycan Turbo S met een startprijs van € 191.000,-
Porsche Taycan
Porsche Taycan elektric

Levering in de loop van 2020

De Porsche Taycan zal in janauri 2020 bij de dealer staan en volgens de verwachtingen geleverd worden in loop van 2020. Op zoek naar een snelle elektrische lease auto? Wij kunnen niet wachten om de eerste reserveringen om te zetten naar een bestelling: hij is inmiddels ook officieel te bestellen! Op een later moment zal er ook een goedkopere uitvoering komen van de Taycan maar wellicht ook met een kleiner accupakket.

Het accupakket van de Porsche Taycan is 93,4 kWh. Dit vertaalt zich in een actieradius van 450 kilometer voor de Turbo en de Turbo S heeft een actieradius van 412 kilometer. De waardes zijn volgens de WLTP meting gemeten en gelet op rijprestaties zullen deze in de praktijk nooit worden gehaald. Zo accelereert u van 0 naar 100 in 2,8 seconden en kan u maximaal 260 kilometer rijden met de Taycan. Derhalve zal menig bestuurder zijn voet goed naar beneden drukken op het gaspedaal, waardoor u waarschijnlijk een reele actieradius hebt van ongeveer 300 kilometer.

De Porsche Taycan zet wél de nieuwe standaard op het gebied van laadsnelheid. De Porsche Taycan kan namelijk 280 kWh per uur laden. Per 5 minuten heeft u dan 100 kilometer actieradius erbij. Het zal derhalve druk worden bij de Ionity laders omdat zij op dit moment de enige zijn die deze laadsnelheden ook aan kunnen.

 

Hey Porsche!

Het interieur van de nieuwste Porsche ademt exclusiviteit en technische innovatie uit. Het woordje “Hey” zal een steeds prominentere rol in onze samenleving krijgen. Waar u bij Google, 'Hey Google' roept, kunt u in de Taycan ook functies starten door 'Hey Porsche' te zeggen.

Ik verwacht niet dat het de Tesla killer is die menigeen verwacht. De prijsstelling ligt ten eerste al beduidend hoger. Bent u meer op zoek naar de hoogste actieradius, dan blijft Tesla toch in dat slagveld alleenheerser. Concullega Tesla behaalt beduidend meer prestatie uit het accupakket. Echter zal de vormgeving en afwerking van de Porsche Taycan wel een zeer grote groep mensen aanspreken.

Wellicht durf ik het wel aan om Porsche Taycan de nieuwe 911 van de elektrische auto’s te noemen. Wat denk jij?

 

Leasing is ontzorgen en ontzorgen is mijn drive!"

Ook toe aan échte service?

Allard staat voor u klaar!