Rol Formule E-Team onderbelicht?

Al doet de naam anders vermoeden, deze blog gaat niet over de autosport. Het Formule E-team is een samenwerking van verschillende stakeholders in de automotivebranche en heeft een pioniersrol om de ontwikkeling en innovatie van elektrisch rijden te versnellen. En we kunnen wel concluderen dat zij deze rol met verve oppakt, maar wordt de rol van het Formule E-Team niet wat onderbelicht?

Om ervoor zorgen dat de transitie naar elektrisch rijden zo snel mogelijk kan worden gemaakt en er genoeg handvaten zijn om dit te bereiken heeft de Nederlandse overheid enkele jaren geleden aan verschillende partijen gevraagd om een samenwerking te vormen. Hier is enthousiast op gereageerd door meerdere stakeholders uit o.a. de automotive branche waaronder:

  • BOVAG
  • Vereniging van Autoleasemaatschappijen
  • Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
  • Stichting Natuur en Milieu

Vanuit deze publieke/private samenwerking is in 2009 het Formule E-Team tot stand gekomen. Je kunt dus zeggen dat de autosport de naam heeft overgenomen en het Formule E-Team ook op dit gebied een voorbeeld is voor anderen.

Maar merken wij eigenlijk wel iets van de activiteit van het Formule E-Team? Simpel gezegd scheppen zij de voorwaarden om elektrisch rijden toegankelijk te maken. Dit blijft nog steeds een  vage omschrijving. Om alle verschillende gebieden de juiste aandacht te kunnen geven zijn er verschillende werkgroepen:

  • Communicatie: Alle leden proberen op een juiste manier elektrisch rijden onder de aandacht te brengen. Een goed voorbeeld hiervan is de website www.nederlandelektrisch.nl
  • Light electric Vehicles: Dit type voertuig wordt en zal in de toekomst steeds meer worden gebruikt voor voornamelijk het Last Mile transport. Vanuit deze werkgroep worden nieuwe initiatieven ondersteund om dit type voertuig op de markt te brengen.
  • Laadinfrastructuur: Samen met de Vereniging van Nederlandse gemeenten werkt deze werkgroep aan het vinden van oplossingen om ervoor te zorgen dat er genoeg laadpalen zijn door voornamelijk kostenbeparingen te realiseren.
  • Consumentenmarkt elektrische auto’s: Deze werkgroep adviseert de overheid over de mogelijkheden om het voor de consument zo aantrekkelijk mogelijk te maken om elektrisch gaan te rijden.
  • Internationalisering: Het doel van deze werkgroep is om de sterke internationale positie van het Nederlandse bedrijfsleven te behouden.
  • PHEV: Ook de Plug-in hybride heeft zijn waarde in de keten voor de transitie naar elektrisch rijden. De taak van deze werkgroep is om het aantal elektrisch gereden kilometers van deze auto’s te verhogen.
  • Zware wielen: De elektrificatie van vrachtwagens en bussen staat uiteraard ook op de radar van het Formule E-Team.

Om alle plannen concreet te maken zijn hierover afspraken vastgelegd in het document ‘de Green Deal Elektrisch Vervoer 2016 en 2020’.  Een concreet voorbeeld hiervan is de doelstelling dat dit jaar 10% van de nieuwe verkochte auto’s een volledig elektrische auto moet zijn.

De vraag is natuurlijk of het allemaal voldoende is. Persoonlijk vind ik de rol van het Formule E-Team onderbelicht. Zij mogen en moeten meer naar buiten treden om ervoor te zorgen dat de voornamelijk negatieve perceptie over elektrisch rijden wordt omgezet naar een positiever beeld.

De VER (Vereniging van elektrische rijders) probeert dit al door op social media discussies te voeren om zo onduidelijkheid en vooroordelen weg te nemen. Dit verdient echter een groter platform om zo binnen de samenleving steeds meer bewustwording te creëren over de voordelen van elektrisch rijden. Uiteindelijk is voor ieder rijgedrag een oplossing.

 

 

Elektrisch rijden voor berijders en wagenparkbeheerders
Alles wat u moet weten