Neemt (Big) Tech de auto-industrie over?

Wie aan Big Tech denkt, denkt natuurlijk aan Google, Facebook en Amazon etc. Deze partijen beschikken over heel veel data om ons leven zo gemakkelijk mogelijk te maken. Ook de auto-industrie probeert ook al jaren een slimme en innovatieve oplossing te vinden om onze ‘rijbeleving’ prettiger te maken.
Geschreven door Pasquinel Hatumena
21-7-2022 | Leesduur 5 min
Geschreven door Pasquinel Hatumena, Leaseadviseur
21-7-2022 | Leesduur 5 min
DutchLease - Neemt Big Tech de auto-industrie over?

Apple

Op het gebied van merkwaarde is Apple op dit moment de grootste partij. Apple probeert al enige tijd haar intrede te doen op de automarkt. In 2014 zijn zij gestart met project Titan. Het doel was  het ontwikkelen van een volledig eigen auto. Het project is echter nooit echt van de grond gekomen, omdat de focus lag op andere doelen. Hier kwam in 2018 verandering in. Na een periode bij Tesla te hebben gewerkt, keerde Doug Field terug bij Apple. Field blies het project Titan nieuw leven in. Dit resulteerde in de officiële aankondiging van Apple dat zij in 2024 met een eigen elektrische auto op de markt willen komen. De focus bij Apple zal voornamelijk gaan liggen op het accupakket en het autonoom rijden. Ik verwacht dat zij de productie van de auto zelf (nog) zullen gaan uitbesteden aan een traditionele automaker.

Google

Google probeert zich ook al enige tijd te vestigen in de auto-industrie. Zij richten zich op dit moment wel op andere aspecten binnen de automotive namelijk het volledig autonoom rijden. De moedermaatschappij van Google, Alphabet, is al sinds 2009 bezig om via Waymo zelfstandig rijdende auto’s de weg op te krijgen. In Arizona rijden er zelfs al volledig zelfsturende taxi’s. Nu wordt er onderzoek gedaan of dit ook in andere voertuigen toegepast kan worden. Daarnaast wordt onderzocht of deze technologie ook bij andere automakers kan worden ingezet.

Naast het autonoom rijden houdt Google zich bezig met het vergroten van haar marktaandeel in de OS (Operating Systems) bij bestaande autofabrikanten. Het beste voorbeeld is hiervan Polestar. Het volledig uitgeruste entertainment system wordt door Google geleverd. Dit biedt u als berijder de mogelijkheid om ook uw auto volledig te laten integreren in dit eco system. 

Een simpel voorbeeld van wat er op korte termijn best realiseerbaar is:

Ik plan mijn afspraak voor morgenochtend in bij de tandarts en zet dit in mijn Google agenda. Het adres wordt automatisch opgenomen in mijn navigatie systeem. De autoverwarming wordt op tijd aangezet, zodat ik direct in een behaaglijke auto stap. De auto rijdt netjes voor vanaf de parkeerplaats, zodat ik direct naar mijn afspraak kan rijden. Heb ik vertraging, dan verstuurt Google automatisch een bericht naar de tandarts via Google meets dat ik 10 minuten later aankom. De auto voelt mijn stress aan en zet direct een rustgevende playlist voor mij aan op Spotify.

Zonder dat we het weten of willen beschikt Google over heel veel data van ons. Willen de autofabrikanten de klant een optimale rijbeleving bieden, dan kunnen zij straks niet meer om Google heen. 

Amazon

Amazon is inmiddels ook in Nederland neergestreken. Op het gebied van e-commerce zijn zij de grootste partij. Daarnaast zijn ze druk bezig ook een stevige vinger in de pap te krijgen in de auto-industrie door implementeren van Alexa, de voice-assistent, in bestaande autosystemen. Zo kunt u Alexa bijvoorbeeld al in uw BMW omgeving gebruiken. Het is mogelijk om uw auto te starten door gebruik te maken van Alexa. Daarnaast investeert Amazon ook behoorlijk in de auto zelf. Zij hebben een behoorlijk belang genomen in Rivian. Rivian is producent van elektrische auto’s daarmee hebben ze inmiddels een eigen elektrische bestelwagen ontwikkeld. Over een aantal jaar zult u naast de herkenbare Coolblue wagens waarschijnlijk ook de eigen auto’s van Amazon in het straatbeeld zien om uw pakketjes af te leveren.

De drie grote spelers

Apple, Google en Amazon zijn de drie grote spelers die beschikken over zoveel data, waardoor zij vaak precies weten wie wij zijn, wat wij willen en waar onze interesses liggen. Hierdoor kunnen zij goed inspringen op wat de markt wil en op maat gemaakte producten ontwikkelen. In een transitie waar ook autonoom rijden steeds meer een plek gaat krijgen, zal de rijbeleving en ervaring steeds belangrijker worden. Voor de komende generaties zal de auto hieraan steeds meer ondergeschikt worden. 

Het gebeurt op wereldniveau, voor sommigen is dit een gruwel gedachte, maar interessant is het ook wel de huidige ontwikkeling op de Nederlandse markt. Recent nam Cooblue Servicehouse over. U denkt hierbij niet direct aan de automarkt maar als u het grotere plaatje ziet, dan kan dit best een interessante ontwikkeling zijn. Door de overname van Servicehouse door Coolblue kunnen zij u nu ineens ook energiecontracten gaan aanbieden met aanvullende producten zoals zonnepanelen en laadpalen. Omdat Coolblue heel veel weet van uw koopgedrag en ook uw energieverbruik kent, kunnen zij u heel exact adviseren over welke elektrische auto bij u past bijvoorbeeld. De laadpaal registreert namelijk precies hoeveel kWh u maandelijks verbruikt en hoeveel u gemiddeld per maand rijdt én zij kennen uw voorkeuren op basis van uw koopgedrag.

Daarnaast zal de elektrische auto ook onderdeel worden van uw eigen energieopslag. Omdat de overcapaciteit van uw zonnepanelen wordt opgeslagen kan uw elektrische auto uw huis weer voorzien van elektriciteit. Het is voor Coolblue dan een kleine stap om een op maat gemaakt product te ontwikkelen, waarin ook een elektrische auto wordt aangeboden. En waarom zou Coolblue voor deze toepassing straks zelf niet een elektrische auto gaan ontwikkelen? Een elektromotor is technisch gezien veel minder complex en in Borne staat een autofabriek die altijd wel opdrachten voor het bouwen van auto’s kan gebruiken. Misschien loop ik iets op de zaken vooruit maar in mijn gedachten lijken zij mij best reëel.

De wereld verandert snel en data speelt al een immens sterke rol in onze samenleving. Wanneer de auto-industrie hier niet goed op inspeelt dan ligt het speelveld voor andere partijen open om daar gretig gebruik van te maken. Een goed voorbeeld hiervan is Tesla; zij zien zichzelf meer als ontwikkelaar voor software en daar omheen bouwen zij hun auto. De markt waardeert dit enorm en ziet ook de groeipotentie, waardoor Tesla qua waardering inmiddels het grootste automerk ter wereld is. Wat de toekomst brengt weet niemand en de tijd zal het leren of (Big) Tech de auto-industrie zal overnemen. Wat denkt u?

 


Productinformatie
Geschreven door Pasquinel Hatumena
21-7-2022 | Leesduur 5 min
Geschreven door Pasquinel Hatumena | Leaseadviseur @ DutchLease
21-7-2022
Lees meer over:
Delen
Volvo C40
Elektrisch rijden voor berijders en wagenparkbeheerders
Alles wat u moet weten