Prinsjesdag 2020: Wat betekenen de plannen van het kabinet voor u als zakelijke (elektrische) rijder of wagenparkbeheerder?

Prinsjesdag 2020, anders dan anders. Het land nog steeds in de greep van het Coronavirus. Een andere locatie, een sobere viering en geen aankomst van het koningspaar in de glazen koets. De rit door de Haagse straten werd dit keer afgelegd met dienstauto's. Jammer, wat hadden wij graag gezien dat Willem Alexander en Maxima in een mooie elektrische auto kwamen voorrijden!

Bijtelling 2021

In het Klimaatakkoord was al vastgelegd dat de bijtelling jaarlijks wordt aangepast. Dit houdt in dat in 2021 de bijtelling wordt verhoogd van 8% naar 12%.  Daarnaast wordt de maximering van de bijtelling verlaagd van € 45.000 naar € 40.000. Voor het bedrag boven de € 40.000 gaat u als elektrische rijder 22% betalen. Ter verduidelijking onderstaand overzicht.

2020

< € 45.000 8%

> € 45.000 22%

2021

< € 40.000 12%

> € 40.000 22%

 

Elektrische auto nog steeds fiscaal aantrekkelijker

Ondanks deze maatregel is een elektrische auto ook volgend jaar financieel gezien nog steeds voordeliger dan een brandstofauto. Het verschil wordt door deze maatregelen echter steeds kleiner. Hoe hoger de waarde van de auto, hoe kleiner het verschil wordt qua bijtelling.

 

Bijtelling zonneauto

Hoewel deze auto’s nog niet op de markt zijn, is er al wel een maatregel opgenomen voor de te verwachten ‘zonneauto’. Zowel Lightyear als Sono is bezig met de ontwikkeling van een auto die uitgerust is met deze techniek. Wanneer u volgend jaar een zonneauto gaat rijden dan betaalt u hierover 12% bijtelling. De maximering komt te vervallen. Dit betekent dat u rekening kunt houden met 12% bijtelling over de volledige fiscale waarde. 

Hier worden echter 2 voorwaarden aan gesteld door de overheid. Dit heeft betrekking op het vermogen van de panelen:
- het vermogen van de zonnepanelen moet minimaal 1 Kilowattpiek zijn;
- de energie uit de panelen moet worden opgeslagen in een loodvrije accu.

   

Inkomstenbelasting

Rijdt u uw zakenauto ook privé? Dan betaalt u bijtelling. De inkomstenbelasting bepaalt uw netto bijtelling. Per 1 januari 2021 gaat de inkomstenbelasting omlaag, dit houdt in dat uw netto bijtelling ook verandert. De wijzigingen zijn als volgt:
Belastingschijf 1 (inkomen < € 68.507): inkomstenbelasting daalt van 37,35% naar 37,10%
Belastingschijf 2 (inkomen > € 68.507): inkomstenbelasting blijft 49,50%.

Bent u een zakelijke rijder met een inkomen wat in de eerste belastingschijf valt, dan zal uw netto bijtelling marginaal hoger worden. 

 

Wijzigingen autobelasting 

Om het milieuvriendelijk autorijden te stimuleren heeft de overheid een aantal maatregelen getroffen. De CO2 grenzen en tarieven in de BPM (Belasting van personenauto’s en motorrijwielen) voor personenauto’s worden vanaf 2021 aangescherpt, dit ligt volgens de overheid in lijn met de technologische ontwikkelingen van de personenauto. 

Alle informatie hierover kunt u hier(link) vinden https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingplan/belastingwijzigingen-voor-ons-allemaal/autobelasting

 

Wijzigingen in de energiebelasting

Sinds 2017 wordt er een verlaagd energietarief in rekening gebracht als u uw auto oplaadt bij een openbare laadpaal. Aanvankelijk zou deze regel op 1 januari 2021 komen te vervallen. In de nieuwe belastingplannen is afgesproken dat dit verlaagde energietarief wordt verlengd tot 1 januari 2022.

Meer informatie hierover vindt u hier: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingplan/belastingwijzigingen-voor-ons-klimaat/energiebelasting-ode#:~:text=Verlenging%20verlaagd%20tarief%20openbare%20laadpalen,openbare%20laadpalen%20van%20elektrische%20auto's.

 

 

Meer weten over uw persoonlijke situatie en zakelijk rijden?

Neem contact op met onze leaseadviseurs of accountmanagers voor meer informatie over uw mogelijkheden. Onze leaseadviseurs informeren en adviseren u graag.

 

 

Rijden met 8% bijtelling
Bekijk elektrische leasemodellen