Elektrische auto opladen
Elektrische auto opladen
De werking van laadpalen en laadpassen

Elektrische auto opladen

Wie gewend is om een auto bij een tankstation ‘vol te gooien’ met benzine of diesel, krijgt met een elektrische auto te maken met heel andere zaken. Het traditionele tankstation kan je vaarwel zeggen. Opladen gebeurt op de zaak, in de straat, bij je thuis of onderweg bij een snellaadstation. In dit artikel leggen we je uit hoe opladen werkt en waar je mee te maken krijgt als je besluit om een elektrische auto te leasen.

Bij het laden van je elektrische auto gaat het om snelheid, kosten en gemak. Veel mensen zien in eerste instantie op tegen het gedoe. Ze denken dat het allemaal ingewikkeld is en lang duurt. Dat terwijl we hier in Nederland beschikken over het grootste oplaadnetwerk van Europa en het verschil in kosten per kilometer tussen benzine en stroom steeds groter wordt. En wie slim is, laadt de auto op tijdens de nacht of overdag op de zaak.

Laadsnelheid

We ontkomen er niet aan om een beetje technisch te worden als we het gaat over laadsnelheid. Bij elektriciteit kennen we gelijkstroom en wisselstroom. Thuis hebben we allemaal wisselstroom. Op het werk ook. Alleen de snelladers langs de snelweg maken gebruik van gelijkstroom. Dat doen ze, omdat ook batterijen moet worden geladen met gelijkstroom. Als we dus de batterijen thuis of op het werk gaan opladen, moet de wisselstroom worden omgezet naar gelijkstroom. Daar zorgt een omvormer voor. 
De laadsnelheid wordt bepaald door de zwakste schakel: dat kan de capaciteit van het laadstation zijn, het aantal fasen waarmee wordt geladen en de capaciteit van de omvormer.

Laadpunten 

De snelste, maar ook duurste manier om je elektrische auto op te laden, is een snellader langs de snelweg. Als een laadkabel vastzit aan een laadstation, weet je dat je met een snellader te maken hebt. Afhankelijk van de hoeveelheid batterijen, laad je bij deze stations in 20 minuten je accupakket voor 80% op. De elektriciteit van deze snelladers wordt aangeboden vanaf € 0,50 per kW.

Tegenwoordig zie je in bijna alle steden en dorpen openbare laadpunten langs de straat of op parkeerplaatsen. Hier kan je de auto opladen terwijl je boodschappen doet of tijdens een etentje. Ook als je thuis niet de beschikking hebt over een laadpaal, kan een openbaar laadpunt de oplossing bieden om in de buurt je auto te laden. De prijs per kW ligt tussen € 0,25 en € 0,40.

Een andere mogelijkheid om je elektrische auto op te laden, zijn semi-openbare laadpunten. Dit zijn laadstations die eigendom zijn van een bedrijf of particulier, maar onder bepaalde voorwaarden openbaar toegankelijk zijn. Voorbeelden zijn laadpalen bij horeca, waarbij je alleen als klant er gebruik van mag maken, of bij bedrijven, waar je alleen buiten kantooruren je auto mag aansluiten. De tarieven variëren van gratis tot de bedragen bij openbare laadpunten.

Steeds meer bedrijven installeren op hun eigen terrein een aantal laadpalen, zodat medewerkers met een elektrische auto tijdens hun werk de auto kunnen opladen. Deze laadpalen op de zaak bieden de voordeligste manier van laden, aangezien een bedrijf een lager elektriciteitstarief betaalt dan een particulier (€ 0,10 i.p.v. € 0,21).

Voor wie de ruimte heeft, is een laadpaal aan huis de meest comfortabele oplossing. Je auto staat voor de deur en ook als je vrij bent van je werk, kun je gewoon je auto opladen. Een laadunit aan huis moet apart worden aangevraagd, waarna er thuis een ‘schouw’ plaatsvindt om te zien wat er moet gebeuren voordat de laadpaal kan worden aangesloten. Vaak moet de meterkast worden aangepast en een grondkabel naar het laadstation worden ingegraven. Al die kosten worden opgenomen in het leasecontract. Dat betekent dat na het aflopen van het leasecontract, de laadpaal eigendom is van de eigenaar van het pand of perceel waar de laadpaal is geïnstalleerd.

 

Installeren van de laadpaal

Als je kiest voor een laadpaal aan huis, dienen wij een aanvraag in bij een leverancier. We werken samen met drie partijen: Service House, New Motion en Eneco. Als je al klant bent bij Eneco, dan zullen zij ook de installatie van de laadpaal verzorgen. De leverancier neemt meestal binnen een week al contact met je op voor een afspraak voor de schouw. De werkzaamheden voor de installatie worden parallel aan de levering van de auto gepland, waarbij het de gewoonte is dat het laadpunt een maand voor aflevering van de auto, gereed is voor gebruik. Natuurlijk bestaan er ook spoedprocedures als een auto heel snel wordt geleverd.


Omvormer

Zoals al even kort uitgelegd, kan een elektrische auto alleen worden geladen met gelijkstroom. Een omvormer zorgt ervoor dat wisselstroom geschikt wordt voor het laden van de accu’s. Nu zijn er verschillende omvormers, die bepalend zijn voor de laadsnelheid: 1-fase, 2-fase en 3-fase. Even heel simpel gezegd: bij een 1-fase laadpaal gaat de stroom door 2 draden (de fasedraad en de nuldraad), waarbij dat bij een 3-fase laadpaal 4 draden zijn (drie fasedraden en de nuldraad). Het laadvermogen van een 3-fase laadpaal is dus groter dan dat van een 1-fase laadpaal en dus kun je je auto sneller opladen. Maar dat geldt alleen als je omvormer geschikt is voor 3 fase. Er zijn ook, meestal voordeligere, omvormers die werken met 1 of 2 fase.

 

Groepenkast

Niet alleen de omvormer bepaalt of je via 1-, 2- of 3-fase kan laden. Ook je groepenkast bepaalt of je uiteindelijk met 1-fase of 3-fase kunt laden. Voorheen had een standaard meterkast een 1-fase aansluiting met een capaciteit van 16 A (Ampère). Soms is die capaciteit door de netbeheerder verhoogd naar 40A. Tegenwoordig is 3 x 25A de standaard. Dat is voor de meeste elektrische auto’s ruim voldoende. Je kan ervoor kiezen om de aansluiting te verzwaren naar 3x40A, maar dan betaal je jaarlijks wel extra vastrechtkosten aan de netbeheerder!

Laadsnelheid, rekensommetje

Nu wel alles hebben uitgelegd over de omvormer, laadpaal en de aansluiting in de groepenkast, wil je vast weten wat precies het voordeel is van meer laadvermogen. We nemen even een middenklasse elektrische auto met een accupakket van 50 kW. We gaan deze thuis opladen via 1-fase en 3-fase aansluiting:
Op een 1-fase laadpunt met een aansluiting van 16A is de laadsnelheid 3,7 kWh. Dat betekent dat het ruim 12 uur duurt voordat de accu’s 90% zijn opgeladen. Als de aansluiting is verzwaard naar 32A, dan duurt hetzelfde 6 uur. Op een 3-fase laadpunt met een capaciteit van 3x16A gaat het laden ook drie keer zo snel en duurt het dus geen 12, maar slechts 4 uur. Wordt de aansluiting verzwaard naar 3x25A, dan kan het laden nog sneller gaan.

Hogere energierekening

Als je thuis je auto laadt, komen de kosten van de elektriciteit extra op je energierekening. Die kosten krijg je maandelijks automatisch vergoed, doordat de data van de laadpaal op afstand wordt uitgelezen. Waar je even aan moet denken, is dat je het maandelijkse voorschot aanpast op de extra kosten. Dat voorkomt een fikse som bijbetalen op de jaarrekening van de energieleverancier.
 

Altijd de juiste keuze

Mocht je inmiddels zijn afgehaakt bij voltages, ampères en fasen, dan is dat geen enkel probleem. Bij Dutchlease gaan we graag met je in gesprek over je toekomstige elektrische auto en een passende laadoplossing. Want waar de een gebaat is bij een groot accupakket en een verzwaarde aansluiting, kan een ander prima uit de voeten met een lichter pakket en standaard elektriciteitsaansluiting.

Onderweg laden

Natuurlijk probeer je zoveel mogelijk je elektrische auto te laden als je deze niet gebruikt. Maar ook tijdens een rit kan het gebeuren dat je moet ‘tanken’. De meeste elektrische auto’s hebben intussen een navigatiesysteem waarin ook de laadstations zijn opgenomen. Daarnaast zijn er allerlei mobiele apps die je kunnen helpen om zo optimaal mogelijk van A naar B te komen. Zo werkt New Motion met Show Recharge. Met je laadpas kun je in principe bij alle openbare laadstations terecht. Als je Tesla rijdt en bij een Tesla Supercharger aansluit, is een laadpas niet eens nodig. De software herkent zelf het voertuig.

Optimaal laden

Er gaan heel wat fabeltjes rond over wat je beter wel en niet kunt doen met het opladen van je auto. Feit is dat het slecht is voor de accu’s om 100% te worden opgeladen of helemaal leeg te worden getrokken. Vandaar dat elke elektrische auto zelf een bescherming heeft voor maximaal laden. Er is een brutomarge die volledig opladen voorkomt. En helemaal leeg komt ook maar zelden voor, omdat je als bestuurder altijd een veiligheidsmarge houdt van zo’n 10%. 

Laden in het buitenland

Ga je met je elektrische auto naar het buitenland? Geen probleem, maar neem wel even de tijd om je voor te bereiden. Kijk bijvoorbeeld op laadpastop10.nl waar je met welke laadpas terecht kunt. Voor sommige landen, ook binnen Europa, is het verstandig om een andere laadpas aan te vragen. Neem ook altijd de gewone 230V stekker mee, zodat je zelfs op de camping je auto kan opladen. Zie het als de extra jerrycan in je voormalige benzineauto.

Actieradius

Hoe veel je kunt rijden met volle accu’s, hangt af van verschillende factoren. Natuurlijk is de zwaarte van het accupakket het uitgangspunt. Een Volkswagen e-Up! heeft een WLTP-waarde van 260 km, de Audi e-tron 441 km en Tesla model S 652 km. Toch zul je die afstand zelf niet halen. Je rijgedrag heeft grote invloed op de actieradius. Op de snelweg is een snelheid van 90-100 km/u ideaal en zorgt een hogere snelheid voor een exponentiële daling van je bereik. In het stadsverkeer heb je meer voordeel van regeneratie bij het afremmen, wat de

Snelladen

Zit je veel op de weg en moet je daarom vaak onderweg laden? Kies dan een auto die geschikt is voor snelladers. Het elektrische wagenpark heeft inmiddels tal van modellen waarmee je meer dan 400 km/u kunt laden, zoals de Volkswagen ID.4., die 500 km/u klokt. Later dit jaar komen er verschillende modellen op de markt die een laadsnelheid laten zien van meer dan 800 km/u. Let wel op de laadcurve, die per model verschilt. Die laadcurve laat zien hoe lang een auto maximaal oplaadt. Over het algemeen geldt dat naarmate de batterijen voller raken, de laadsnelheid afneemt. Bij welk percentage dat precies begint, verschilt per model.

Warmtepomp

De batterijen van een elektrische auto presteren het best bij een temperatuur tussen 15 en 25 C. Lagere temperaturen kunnen de prestaties tot wel 30% reduceren. Vandaar dat we altijd adviseren om een warmtepomp mee te nemen als extra optie. Er zijn auto’s die standaard zo’n warmtepomp hebben, maar dat geldt zeker niet voor alle modellen. Een warmtepomp zet de wrijvingsenergie die ontstaat bij het rijden en remmen, om in warmte voor het verwarmen van het interieur en de accu’s.

Overzicht

Als je zelf verschillende elektrische auto’s wilt vergelijken op snelheid, bereik, verbruik en laadsnelheid, kijk dan eens op ev-database.nl. Hier vind je alle actuele modellen en ook de auto’s die binnenkort op de markt verschijnen.
 
Wil je meer weten over het laden van een elektrische auto of advies over elektrisch rijden in het algemeen? Bel dan 033 454 9540 of stuur een mail naar info@dutchlease.nl.

Elektrisch laden in 3 stappen

Laadpaal  koppelen
1. Parkeer bij een laadpaal en koppel uw laadkabel aan de laadpaal. U ziet dan een groen licht.
Laadpaal pas
2. Houd de laadpas voor de laadpaal en koppel de laadkabel aan uw auto. Wacht tot u een blauw licht ziet. De auto laad nu op.
Laadpaal elektrische auto
3. Bij terugkomst ontgrendelt u de laadpaal met de laadpas en koppelt u de laadkabel los.
Tesla Model 3 leasen
Rijden met 12% bijtelling
Bekijk elektrische leasemodellen