Ervaring met elektrisch rijden
Elektrisch rijden in de praktijk
Ervaringen van wagenparkbeheerders en berijders

Ervaringen met elektrisch rijden

Als je voor het eerst in een elektrische auto rijdt, is dat een ervaring die je niet snel vergeet. Je hoort niets, terwijl de auto klaar is om weg te rijden. En als je het “gaspedaal” iets te hard intrapt, gaat je auto er als een speer vandoor en word je stevig in je stoel gedrukt. De acceleratie is verbluffend en nog steeds hoor je bijna niets. In dit artikel nemen drie berijders van een elektrische auto je mee met hun ervaringen. Ze vertellen over laden, rijden, actieradius en vakantie in het buitenland.
Gerard Reinders is consultant bij Derksen & Drolsbach, een adviesbureau in Den Haag. Zelf woont hij in het centrum van Utrecht. ‘Toen ik april 2020 hier in dienst kwam, kreeg ik als auto van de zaak een Renault Zoë. Het was mijn eerste auto sinds lange tijd, want daarvoor deed ik alles met openbaar vervoer. De Zoë was een voorloper, die na een paar maanden werd verruild voor een Volkswagen ID.3. Daar rij ik nu een jaar in en het bevalt me prima. Hoewel ik het schakelen altijd wel leuk vond, is deze elektrische auto heel fijn als je even snel wilt inhalen of invoegen.’

Opladen

Met een appartement in het centrum van Utrecht heeft Gerard geen laadpaal voor de deur. ‘Ik parkeer de auto in een parkeergarage. Daar zijn drie oplaadunits waar we met acht elektrische auto’s gebruik van maken. Toen iedereen vanwege Corona thuiswerkte, was dat geen probleem. Nu we allemaal weer wat vaker naar kantoor gaan, wordt dat lastiger. Met briefjes op de voorruit van iedereen zijn we gekomen tot een App-groepje, waarin we met elkaar afstemmen wie wanneer aan de paal staat. Dat werkt prima!’

 

Laden op de zaak

Derksen & Drolsbach is een adviesbureau dat op duurzame wijze onderneemt. ‘Bij ons zijn de reisbewegingen van de consultants de grootste bron van CO2-uitstoot. Vandaar dat het beleid is dat iedereen zoveel mogelijk elektrisch rijdt. Niet voor niets was ook mijn voorloper een elektrisch model. Wat we toch nog aan CO2 uitstoten, wordt gecompenseerd. Voor die berekening gebruiken we de overzichten van Dutchlease. Vanzelfsprekend kunnen we onze auto’s ook op kantoor in Den Haag opladen. Voor mij is dat fijn, want dat haalt de druk een beetje weg van het thuis opladen.’


Vakantie

Gerard is afgelopen zomer op vakantie geweest naar de Dolomieten. ‘Ik durfde dat zelf nog niet aan met mijn leaseauto, die ik ook privé gebruik. Dus heb ik een auto geleend van familie. Achteraf gezien had het ook wel met de ID.3 gekund. En wat ik niet wist, is dat je in je leasecontract een vakantieauto kunt mee-leasen, als je niet met je elektrische auto op vakantie wilt vanwege de actieradius of bagageruimte. Of als je een trekhaak nodig hebt voor je caravan. Toch goed om te weten.’

Waterstof

Wie wel met zijn leaseauto naar Italië ging, is Bas de Waard. Hij werkt bij COAS als controller en doet ook het wagenparkbeheer voor 25 voertuigen. ‘Mijn Hyundai Nexo rijdt op waterstof. Ik heb deze auto sinds februari 2020. De techniek rondom waterstof fascineert mij en met dit model heb ik het gevoel dat ik in de auto van de toekomst rijd. Intussen ben ik er al drie keer mee op vakantie geweest. In Duitsland hebben ze een uitgebreid netwerk van tankstations voor waterstof en met een bereik van ruim 600 km in de zomer, kom je een heel eind.’

 

Nederland loopt achter

Hoe anders dan in Duitsland gaat het met de waterstofstations in Nederland. ‘Het gaat hier enorm stroperig,’ weet Bas uit ervaring. ‘Toen ik in 2020 de overstap maakte naar waterstof, was de verwachting dat er binnen een jaar meer dan 20 tankstations zouden komen, waaronder vijf bij mij in de regio Drechtsteden. Nu, in 2021, zijn er nog steeds maar zeven operationeel in heel Nederland, waaronder in Rhoon. Ik werk in Middelharnis en als ik naar kantoor ga, kom vlak langs Rhoon. Het is dus nog steeds pionieren, hoewel ik goede hoop heb voor de toekomst, nu ook vrachtwagens en bussen overgaan op waterstof.’


Tanken met waterstof

Over het rijgedrag van zijn Hyundai Nexo is Bas meer dan tevreden. ‘Het rijdt echt fantastisch. Het enige wat je hoort, is een licht zoemend geluid. De brandstofcel, waar uit waterstof elektriciteit wordt vrijgemaakt, is een stuk stiller dan mijn vorige dieselmotor. Ook het tanken gaat razendsnel. In drie tanks gaat in totaal 6,2 kg waterstof onder een druk van 700 bar! Daar zit meteen ook de uitdaging en het probleem. Die druk stelt hoge technische eisen aan de stations en zodra er ook maar iets misgaat, staat het station in storing. Als je dan hoognodig moet tanken, heb je wel een probleem.’

Laadpaal delen

Voor Bianca Persoon vormt de beschikbaarheid van energie voor haar auto nooit een probleem. Als coördinator Business Support bij Agium kan ze thuis en op de zaak laden. ‘Dat laatste pas sinds kort. We hebben nu sinds een maand laadpalen bij ons bedrijf staan. Thuis deel ik de laadpaal met mijn man. Hij rijdt een Tesla Model S en ik een BMW i3. Met slechts 40 km woon-werkverkeer hoef ik niet zo vaak te laden, dus daar komen we altijd wel uit. En met deze BMW kan ik snelladen. Iets wat mijn vorige i3 niet kon.’

 

Occasion lease

‘Mijn huidige auto heb ik sinds februari van dit jaar, maar is in december 2019 al op kenteken gezet. Dat is voordelig als je kijkt naar de bijtelling. Die was toen nog 4% en daar profiteer ik gedurende het hele contract nog van. Binnen Agium ben ik verantwoordelijk voor het wagenparkbeheer en ik heb gezien hoe snel het aandeel van elektrische auto’s is gegroeid. Juist die aantrekkelijke bijtelling op elektrische auto’s heeft veel mensen over de streep getrokken.’


VAG-merken

‘In januari van 2020 zijn we samen met Dutchlease volledig overgegaan op VAG-merken. We willen een professionele uitstraling en daar past enige uniformiteit qua auto’s ook bij. Voor de jonge generatie binnen ons bedrijf betekent dit wel dat ze nog even op fossiel blijven rijden. Er zijn geen elektrische modellen beschikbaar binnen hun leasebudget, ondanks dat we het budget verhogen als je voor elektrisch kiest. Wel jammer voor ze, want ik gun iedereen het plezier van elektrisch rijden. Heel stil, heel aangenaam.’

 

 

Wilt u meer weten over elektrisch rijden? Bel dan 033 454 9540 of stuur een mail naar info@dutchlease.nl