Gestegen BPM-opbrengst leidt tot nieuwe Kamervragen

Radiozender BNR berichtte onlangs dat de BPM-opbrengst over 2017 fors hoger is dan over 2016 en dat de opbrengst met 27,4% gestegen zou zijn tot € 1,9 miljard. Reden voor Tweede Kamerleden om de staatssecretaris van Financiën Menno Snel te vragen of dit te wijten is aan de nieuwe WLTP-testmethode voor de CO2-uitstoot van de auto.

Volgens Snel is de hogere opbrengst over 2017 geen gevolg van de nieuwe WLTP-methode, maar wordt dit bijvoorbeeld veroorzaakt door de hogere economische groei (meer verkochte auto’s) en veranderende consumentvoorkeuren. Zo kan het zijn dat consumenten vaker dan voorgaande jaren kiezen voor een grotere en duurdere auto met een hogere CO2-uitstoot en een hogere BPM op de koop toenemen.

De Kamerleden vroegen ook wanneer Snel zijn toezegging nakomt om nieuwe BPM-tabellen in te voeren voor een budgetneutrale overstap naar de nieuwe WLTP-testmethode.

De staatssecretaris erkent de zorgen uit de autobranche over de onzekerheden die de nieuwe testmethode met zich brengt. Deze onzekerheden worden volgens hem grotendeels veroorzaakt door het gebrek aan inzicht in de gevolgen die deze nieuwe testmethode heeft voor de CO2-uitstoot van personenauto’s en de BPM. Dat inzicht gaat ontstaan als er voldoende WLTP-geteste auto’s in Nederland zullen zijn verkocht. Desondanks streeft Snel naar een zo snel mogelijke omzetting om een einde te maken aan de onzekerheid die leeft bij de belastingbetaler en de autobranche. Hij verwacht na de zomer 2018 meer duidelijkheid te kunnen geven over het proces van de omzetting van de BPM naar op WLTP-gebaseerde tarieven.