• actieradius DutchLease

Hoe de actieradius van elektrische auto's werkt

‚ÄčEr zijn veel ontwikkelingen op het gebied van elektrische auto's. Ook op het gebied van de actieradius; de afstand die een auto kan afleggen zonder tussentijds energie bij te 'tanken' zijn veel ontwikkelingen. We laten u zien hoe de actieradius berekend wordt en hoe dit werkt in de praktijk.

WLTP-testcyclus nieuwe manier van meten actieradius van elektrische auto's


De oude, Europese NEDC-methode berekende onder andere de actieradius van een elektrische auto. Echter gaf dit soms uitkomsten die niet realistisch genoeg waren en waarbij de resultaten niet optimaal waren. Daarom wordt sinds 1 september 2017 de WLTP-methode gebruikt. WLTP staat voor 'Worldwide Harmonies Light Vehicle Test Procedure'. De test heeft het doel realistischere verbruiksgegevens te monitoren, het meet de ritten op een bepaalde manier en geeft hierdoor onder andere weer hoe energie zuinig de auto is.

Wat houdt dit in? 
De nieuwe test methode werkt bijvoorbeeld met meer tijd, meer niet-stadsverkeerritten, een hogere topsnelheid en telt verschillende opties van de auto ook mee. De metingen worden nog steeds in een laboratorium gedaan, maar er verandert nog meer:

- Er is geen uniforme testcyclus, maar er wordt gebruik gemaakt van 3 cyclu in functie van de verhouding tussen gewicht en vermogen, bij een vaste (23 graden Celcius) temperatuur.

- Bij de berekening van de CO2-emissie worden nu ook rekening gehouden met de uitrusting

- Elke cyclus duurt een half uur (NEDC: 20 minuten) en telt 23,25 kilometer (NEDC: 11 km)

- Elke cyclus kent vier fases (NEDC: 2), met variabele schakelmomenten, een hoger aandeel "buiten de bebouwde kom" (van 63 naar 87%), een hogere gemiddelde snelheid (van 43 naar 46,5 km/u) en een hogere topsnelheid (van 120 naar 131 km/u)

Op deze manier wordt onder andere de actieradius van elektrische auto's berekend, maar ook onderwerpen als de CO2 uitstoot van een auto worden door de test duidelijk.

Verschil actieradius in praktijk:
In de praktijk zult u merken dat de actieradius van elektrische auto die onder NEDC 500 km rijdt, bij de WLTP-norm rond de 400 km zal vallen. 

Berekenen prijs actieradius


 Bij elektrische auto's praten we niet meer over 'liter per honderd kilometer', zoals bij normale auto's, maar over 'kilowatuur per honderd kilometer' (kWh/100km). Vrijwel de meeste elektrische auto's kunnen met 15 kWh tot 100 kilometer afleggen, het energieverlies ligt bij de elektrische auto dan ook erg laag. Om precies te berekenen hoeveel het kost om de auto geheel op te laden is lastig te berekenen. Dit omdat de prijs per kWh afhankelijk is van de gekozen laadpaal (verschil leveranciers), en het verbruik is afhankelijk van de rijstijl, de capaciteit van de accu's en de autonomie.

Berekenen jaarlijks verbruik

We geven u een voorbeeld van het verbruik van een bestuurder welke 15.000 kilometer per jaar aflegt:

  Benzinewagen   Elektrische wagen
 gemiddeld verbruik:  5 liter/100 km  15 kWh / 100 km
 gemiddelde prijs:   € 1,50 per liter  € 0,25 per kWh
 *Totale kosten:   € 1.125,-  € 562,50


*15.000 km per jaar / 100 km = 150 x €7,50 per 5 liter = € 1125,-
*15.000 km per jaar / 100 km = 150 x €3,75 per 15 kWh = € 562,50


Wilt u meer weten over de actieradius van elektrische auto's, de manier van laden of bent u benieuwd naar de verdere mogelijkheden? DutchLease helpt u graag op weg. Neem contact met ons op voor meer informatie, of vraag een offerte aan.