Leaseadviseur Marcel tipt: met de elektrische auto naar Italië

In het voorseizoen ging ik, Marcel Telleman – accountmanager bij DutchLease – naar het zonnige Italië. Niet met het vliegtuig, maar met de Volkswagen ID.7 Tourer. Een ruime, comfortabele elektrische stationwagen met een uitstekende actieradius en een accucapaciteit van 77 kWh. De elektrische auto bracht ons moeiteloos naar Italië. De lange rit van 1.400 kilometer enkele reis kon hij prima aan — met uiteraard een paar tussenstops om te laden.
Geschreven door het Redactieteam
28-5-2025 | Leesduur 6 min
Geschreven door het Redactieteam, DutchLease
28-5-2025 | Leesduur 6 min
Met elektrische auto naar Italie

De route van Nederland naar Italië

Mijn route liep via Luxemburg, Frankrijk en Zwitserland naar Noord-Italië. Onderweg laadde ik vier keer bij snelladers in:

  1. Luxemburg

  2. Frankrijk

  3. Zwitserland

  4. Italië

Bij de meeste laadpunten werkte de Shuttel-laadpas van DutchLease perfect. In Zwitserland had ik één keer dat de laadpas niet werd geaccepteerd, maar mijn privé-laadpas bood uitkomst. Tip: neem altijd een extra laadpas mee. Via laadpastop10.nl checkt u eenvoudig welke laadpas per land de beste dekking biedt.

Een opvallend pluspunt: bij veel snellaadstations kunt u tegenwoordig ook betalen met een bankpas of creditcard, wat laden in het buitenland toegankelijker maakt.

Op vakantie met een elektrische auto: ook bij Tesla-stations

Een handige tip: u kunt tegenwoordig ook met een niet-Tesla laden bij veel Tesla Superchargers. Niet alle locaties zijn open voor andere merken, maar veel wel. En vaak tegen lagere tarieven dan reguliere aanbieders. Via de Tesla-app ziet u precies welke stations toegankelijk zijn.

Laadsnelheid en rijgedrag: hoe efficiënt rijdt de ID.7 Tourer?

De ID.7 Tourer kan snelladen tot 175 kW. Ik heb bewust telkens tot ongeveer 80% geladen, omdat laden boven die grens langzamer gaat en in verhouding minder oplevert. Gemiddeld duurde een laadpauze 20 tot 25 minuten — precies genoeg voor een kop koffie en toiletbezoek. Zo voelt laden niet als wachten, maar gewoon als een normale pauze.

Volgens de fabrikant bedraagt de actieradius 601 km (WLTP), maar in de praktijk hield ik rekening met circa 445 km. Dat bleek realistisch. Een handige bron om praktijkverbruik te controleren van uw elektrische auto is EV-Database.

 Elektrische auto laden Ionity Italie

Verbruik en rijgedrag

Over de totale afstand gaf de auto een gemiddeld verbruik aan van 17,5 kWh per 100 km. Gezien de lengte van de rit, de bagage en de snelheden (110–130 km/u) is dat een prima score voor een grote elektrische stationwagen. Mijn ervaring met reizen in een elektrische auto tijdens de vakantie: efficiënt en ontspannen. Het verbruik wist ik laag te houden door onder andere het gebruik van:

  • Adaptieve cruise control
  • Eco-instellingen voor klimaatbeheersing
  • Regeneratief remmen, vooral in bergachtig Zwitserland

Navigatie en laadplanning: geen stress

Eén van de grootste voordelen van moderne EV’s, zoals de ID.7, is het geïntegreerde navigatiesysteem met laadplanning. Tijdens het invoeren van de route toont het systeem:

  • Wanneer en waar u moet laden
  • Hoeveel laders beschikbaar zijn
  • Wat de laadsnelheid is

Zeker tijdens een vakantie met een elektrische auto biedt dat veel rust. U weet van tevoren al waar u gaat stoppen en hoelang, zo komt u niet voor verassingen te staan. Geen zorgen over lege accu’s of eindeloos zoeken naar een laadpunt: laden wordt daarmee voorspelbaar en stressvrij.

Tips voor reizen met een elektrische auto naar Italië

  1. Gebruik de in-car navigatie bij de nieuwere EV's. Heeft u geen in-car navigatie? Overweeg dan het gebruik van A Better Routeplanner.

  2. Neem een tweede of derde laadpas mee als back-up. Bekijk op www.laadpastop10.nl welke laadpas de beste dekking heeft tijdens uw reis.

  3. Laad tot 80% voor maximale efficiëntie.

  4. Overweeg een Tesla-account: voordelig laden, ook met andere merken.

  5. Gebruik uw laadtijd goed: pauzeer zelf terwijl de elektrische auto oplaadt.

  6. Bereid de rit goed voor door vooraf al de laadstops in kaart te brengen.

Meer tips? Lees hier meer informatie over het reizen met een elektrische auto naar het buitenland.

Laadmogelijkheden op bestemming

Op uw vakantiebestemming in Italië is het prettig als u direct bij uw accommodatie kunt laden, bijvoorbeeld via een standaard AC-laadpaal. Steeds meer hotels en vakantieverblijven bieden deze mogelijkheid aan. Het is daarom verstandig om hierop te letten bij het boeken van uw verblijf. Zo voorkomt u dat u ter plaatse op zoek moet naar een laadpunt.

Met behulp van A Better Routeplanner kunt u eenvoudig accommodaties vinden met een laadpaal in de buurt, of zelfs een snellader op korte afstand. Zo reist u ontspannen en goed voorbereid naar uw bestemming.

Wat kost vakantie met een elektrische auto?

De totale laadkosten voor de heenreis naar Italië kwamen uit op ongeveer €123. Dit is berekend op basis van een gemiddelde prijs van €0,60 per kWh bij snelladers en €0,30 per kWh voor het thuisladen. Daarmee is elektrisch rijden in dit geval goedkoper dan rijden op benzine. Ter vergelijking: bij een gemiddelde benzineprijs van €1,80 per liter zouden de brandstofkosten voor dezelfde rit rond de €180 liggen.

Conclusie met de EV op vakantie? Gewoon doen!

De reis met de Volkswagen ID.7 Tourer was niet alleen comfortabel, maar ook efficiënt en ontspannen. Het laden was eenvoudig te plannen, het verbruik viel mee en de laadinfrastructuur in Europa is inmiddels zó goed, dat een vakantie met de elektrische auto – naar Italië of een andere bestemming – geen uitdaging meer is, maar juist een plezierige ervaring.

Voor de zomer staat er een nieuwe trip op de planning: met de EV naar Spanje, dit keer in het hoogseizoen. Ik ben benieuwd of de ervaring dan net zo positief zal zijn. Door de grotere drukte kan het zijn dat laden iets meer tijd kost, maar als het net zo soepel verloopt als deze reis in het voorseizoen, heb ik er alle vertrouwen in.

Bent u van plan om met een elektrische auto op vakantie te gaan? Gewoon doen. Met de juiste voorbereiding en een beetje flexibiliteit wordt elektrisch rijden niet alleen haalbaar, maar vooral leuk. Laat de zomer maar komen!

Wilt u meer weten over elektrisch leasen of over de Volkswagen ID.7 Tourer als leaseauto? Neem gerust contact op of volg Marcel op Linkedin.

Elektrisch rijden
Geschreven door het Redactieteam
28-5-2025 | Leesduur 6 min
Geschreven door het Redactieteam | DutchLease @ DutchLease
28-5-2025
Lees meer over:
Delen