Prinsjesdag 2025

Bijtelling volledig elektrische voertuigen
De korting voor volledig elektrische voertuigen vervalt per januari 2026. Dit jaar werd nog een korting van 5% gegeven over de eerste €30.000, wat neerkomt op een bijtellingspercentage van 17%, maar deze vervalt volgend jaar. Daardoor is er geen verschil meer tussen een volledig elektrische auto en een voertuig dat rijdt op fossiele brandstof. Voor alle voertuigen geldt vanaf 2026 een bijtelling van 22% over de fiscale waarde van het voertuig.
Lees meer over de bijtelling in 2026
Accijnskorting wordt verlengd
Om mobiliteit betaalbaar te houden, heeft het demissionaire kabinet aangegeven dat de accijnskorting in 2026 wordt gehandhaafd. De korting bedraagt €0,173 per liter benzine en €0,111 per liter diesel. Het is nog niet zeker of de overheid deze korting definitief zal blijven handhaven. In 2027 kunnen de brandstofprijzen door het ETS2-systeem stijgen, waardoor het handhaven van de korting voor veel automobilisten wenselijk zou zijn om de prijzen aan de pomp enigszins betaalbaar te houden.
Het ETS2-systeem is een nieuw Europees Handelsysteem voor Co2 rechten dat geldt voor brandstoffen in verkeer en gebouwen.
Korting op motorrijtuigenbelasting
De meeste mensen kennen deze belasting als “wegenbelasting”. Elektrische rijders profiteren de komende jaren nog van korting. In 2026 wordt deze korting verlaagd naar 30%, in plaats van de eerder gecommuniceerde korting van 25%. Voor plug-in hybride voertuigen vervalt de korting volledig in 2026 en wordt het volledige tarief in rekening gebracht.
Lees meer over de wegenbelasting
Pseudoheffing
In de Miljoenennota wordt gesproken over het plan voor een pseudo-eindheffing bij niet-emissievrije auto’s in de zakelijke markt. Deze heffing geldt voor werkgevers die een benzine-, diesel- of hybride auto van de zaak ter beschikking stellen voor privégebruik. Het idee is dat deze maatregel het gebruik van fossiele voertuigen duurder maakt en ondernemers stimuleert om over te stappen op volledig elektrische auto’s.
De uitwerking is dat er een eindheffing komt van 12% over de catalogusprijs van een fossiele auto. Deze heffing geldt alleen voor auto’s die per januari 2027 worden geregistreerd. Alle fossiele zakelijke auto’s die vóór 2027 zijn ingezet, moeten vanaf 17 september 2030 de eindheffing gaan betalen. De eindheffing zal jaarlijks bij de werkgever in rekening worden gebracht. Er wordt ook een concreet rekenvoorbeeld gegeven: voor een fossiele auto met een catalogusprijs van €40.000 betekent dit €4.800 eindheffing per jaar.
Voorlopig is het dus een plan, dat pas definitief wordt zodra het nieuwe kabinet en de Tweede Kamer hierover hebben gestemd.
Reflectie
De Miljoenennota geeft het gevoel dat de overheid vooral bezig is met het dichten van gaten in de begroting via de auto, in plaats van met een structurele, langdurige oplossing. Dit ligt echter in lijn met de verwachting, omdat er nu een demissionair kabinet zit dat geen grote beslissingen neemt.
Met de nieuwe verkiezingen voor de deur is het nog afwachten hoe er uiteindelijk zal worden gestemd over de plannen in deze Miljoenennota. De huidige Tweede Kamer zal dit namelijk niet meer behandelen. Pas na de installatie van de nieuwe Tweede Kamer zal de behandeling en goedkeuring plaatsvinden. Daardoor kan de pseudoheffing eventueel nog worden aangepast.



