Het omslagpunt tussen diesel en benzine

Hoe berekent u wat goedkoper is?

Het omslagpunt is lastig te berekenen, maar wel iets wat handig is om meer over te weten. Want wát is nou wannéér goedkoper, een diesel of benzine auto? DutchLease vertelt u graag waar het omslagpunt ligt, waar u op moet letten bij uw keuze en hoe u het omslagpunt eenvoudig kunt berekenen. Ook welke verhouding de nieuwe WLTP wetgeving heeft op het omslagpunt leest u hier. Kijk snel verder voor meer informatie.

Het kiezen voor de juiste brandstof kan zo honderden euro's schelen per jaar. Een belangrijke overweging dus, als u moet kiezen voor een nieuwe bedrijfswagen of auto. Het omslagpunt tussen diesel en benzine houdt in dat na een bepaald aantal gereden kilometers, kijkend naar welke brandstof het goedkoopste is, een bepaalde auto goedkoper is voor de gebruiker.

Wanneer het omslagpunt wordt berekend, spelen de volgende factoren een rol:

  •     Het jaarlijkse kilometrage
  •     Brandstofsoort
  •     Verbruik van de auto
  •     Wegenbelasting
  •     Verzekering
  •     Onderhoud
  •     Afschrijving/restwaarde van de auto

Al deze factoren dragen bij aan het uiteindelijke bedrag dat u betaalt voor uw auto.

 

Benzine of Diesel?

Veel mensen zien benzine als de standaard brandstofsoort, alhoewel benzine bij het tankstation tientallen centen duurder is dan bijvoorbeeld diesel. Als we alleen zouden kijken naar de prijzen bij het tankstation, zou diesel dus goedkoper uitvallen. Echter, dit hangt ook samen met het verbruik van de auto. Een zuinigere benzine auto is een betere keuze dan een slurpende diesel, kijkend naar de aantal tripjes naar het tankstation.

Diesel heeft, door zijn onzuinige en vervuilende imago, ook een hoger tarief qua wegenbelasting. Jaarlijks betaalt u wegenbelasting voor het gebruik van het wegennet. Het is alleen wel zo dat dieselmotoren vaak minder toeren draaien en dus minder brandstof verbruiken, dan benzine motoren. Kijkt u dus vooral model-specifiek naar dit probleem, aangezien verbruik, CO2 en toeren bij elk model en merk anders uitvallen.

 

BPM & WLTP

Dan is er nog de Belasting Personenauto's en Motorrijwielen, ook wel de BPM. BPM is eenmalig bedrag dat wordt betaald wanneer de auto op kenteken wordt gezet. Dit hangt dus samen met de verkoopprijs van de auto. De BPM wordt berekend over de CO2 uitstoot in gram/km voor diesel of benzine auto's of over de netto catalogusprijs voor elektrische auto's. Een lagere CO2 uitstoot wordt gecompenseerd door lagere BPM-tarieven, omdat de regering schoner rijden wil ondersteunen. Daarom is het ook belangrijk om naar de CO2 uitstoot (gram/km) te kijken als u uw wagenpark samenstelt of als u een zakelijke lease uitkiest.

Tot voor kort werd de NEDC-test gebruikt om de CO2 uitstoot van auto's te meten. Sinds 1 september 2017 is het echter verplicht om de Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure (WLTP) te gebruiken. Dit heeft voor opschudding gezorgd in de auto-industrie. Deze procedure meet namelijk accurater de hoeveelheid CO2 uitstoot, waardoor per model veel CO2 waarden omhoog zijn gegaan. Bij de overgang van NEDC naar WLTP hoort een nieuwe BPM-tabel, maar die is er nog niet.  

WLTP is nog steeds in ontwikkeling; voor het laatste nieuws rondom WLTP, neem een kijkje bij de nieuwsberichten.

 

Omslagpunt berekenen: benzine of diesel?

Om het omslagpunt te berekenen moet er dus rekening worden gehouden met alle voorgenoemde aspecten. Daarbij zorgt WLTP ook voor spanning omtrent de BPM tarieven, wat ook effect uitoefent op een zakelijke lease. Informeer uzelf dus goed over de actuele tarieven en bijtellingen, zodat u het omslagpunt kunt bepalen.

Waar komt dit in de praktijk nou op neer? Vandaag de dag moet er al gauw 45.000 kilometer per jaar worden gereden, om als werkgever met een diesel voordeliger uit te zijn. Als u een zakelijke lease auto heeft, dan zit het grootste verschil in de aantal maanden dat u least. De omslagpunten verschillen bij 24 maanden namelijk veel, maar vanaf 36 en 48 maanden blijven ze veelal hetzelfde. Ook bij verschillende merken en modellen.

Dit is een greep uit de verschillende omslagpunten, berekend door onze experts:

Omslagpunt
Model 24 mnd 36 mnd 48 mnd
Volkswagen Polo6 TDI 95pk Comfortline 76.500 >65.000 >50.000
Volkswagen Golf VII 1.6 TDI 115pk Comfortline 93.500 >65.000 >50.000
Skoda Octavia Combi 2.0 TDI Greentech 150pk DSG-7 Style Busines 93.000 >65.000 >50.000
SEAT Leon1.6 TDI 115PK Style 82.500 >65.000 >50.000
Audi A3 Sportback0 TDI 116pk S tronic Sport 56000 45.5000 39.000

Heeft u hulp nodig met uw beslissing voor een zakelijke leaseauto? Of wilt u graag extra informatie over het omslagpunt van bepaalde modellen in verband met het samenstellen van uw wagenpark? Neem dan contact met ons op, wij helpen u graag een geïnformeerde beslissing te maken. Zeker met de ontwikkelingen omtrent WLTP kunnen de omslagpunten namelijk wijzigen, laat u daarom informeren door ons.

Contact BerijdersDesk

Voor al uw vragen

De BerijdersDesk is voor u op diverse manieren bereikbaar op werkdagen tussen 08:00-17:30 uur. Bellen gaat uiteraard het snelst.

Vanmiddag nog een auto nodig? Het liefst met winterbanden? Dat gaan we regelen!"

Ook toe aan échte service?

Lennert staat voor u klaar!