DutchLease zakelijk leasen blog pasquinel

Is zakelijk lease straks nog de enige oplossing?

Heeft u er weleens bij stil gestaan hoeveel kilometer een inwoner in Nederland per dag reist? Gemiddeld genomen is dit ongeveer 35 kilometer. Wellicht is dat nu iets minder geworden als gevolg van Corona maar het merendeel zal zich nog steeds willen verplaatsen voor werk of ontspanning.

Het overgrote deel van de mensen dat zich verplaatst gebruikt hiervoor nog steeds de auto. De auto is daarom voor het bedrijfsleven nog steeds het vervoersmiddel om op de werklocatie te komen.  Persoonlijk val ik buiten deze categorie, ik verplaats mij toch nog steeds het liefst met de trein en mijn vertrouwde vouwfiets. Een beetje vreemd misschien vanuit mijn rol als leaseadviseur maar ik ben een ‘creature of habit’* en ik hou van lichaamsbeweging.

Ik ben dus in de minderheid maar of dat in de toekomst ook zo blijft is natuurlijk nog maar de vraag. De autoprijzen stijgen flink omdat alle automerken toch de miljardeninvesteringen moeten terugverdienen voor het verduurzamen en elektrificeren van hun nieuwe modellen. Daarnaast stijgen door allerlei omstandigheden de maandelijkse lasten voor velen en is het maandelijkse deel dat iemand beschikbaar heeft voor mobiliteit steeds kleiner aan het worden. 

Een grote rol hierin speelt ook de stijging van de huizenprijzen en de strengere regelgeving rondom het verkrijgen van een hypotheek, waardoor de koper maximaal 100% van de eigen waarde van de woning kan lenen. De overige kosten moet men zelf financieren waarvoor eigen vermogen nodig is.

Iemand met een private leasecontract die bezig is met een hypotheek, komt hierdoor vaak voor de vervelende verrassing te staan dat de hypotheekruimte een stuk lager blijkt te zijn omdat een private leasecontract meeweegt bij het BKR. Ik blijf dit nog steeds krom vinden maar dat is een hele andere discussie. Dit jaar worden de regels zelfs nog verder verzwaard, want vanaf 1 april worden alle leaseverplichtingen volledig meegenomen in plaats van 65% van de verplichtingen op basis van de regelgeving die nu nog van kracht is.

Wat heeft dit allemaal te maken met zakelijke lease zult u zich af vragen? Stel u bent starter op de arbeidsmarkt en u wilt graag de beschikking hebben over een auto. Private lease is een minder voor de hand liggende keuze, omdat het een aanzienlijke impact heeft op het maximaal te lenen hypotheekbedrag. Eigen vermogen gebruiken om een auto aan te kopen heeft ook niet de voorkeur, omdat u toch graag eigen vermogen beschikbaar wil hebben voor de aankoop van uw eerste huis. Wilt u toch een klein deel van uw vermogen gebruiken om een auto te kopen dan zult u maandelijks toch nog een bedrag moeten reserveren voor de onderhoudskosten, verzekering en houderschapsbelasting.

Op grond hiervan zou het mij dan ook niet verbazen dat steeds meer werknemers de zakelijke leaseauto gaan zien als een primaire arbeidsvoorwaarde en dit meenemen in hun salarisonderhandelingen en sollicitatiegesprekken. Als (toekomstig) werknemer betaalt u alleen bijtelling omdat u privé wilt rijden, dat heeft verder geen invloed op de hypotheekruimte. Waarom zou iemand nog voor private lease kiezen als men via de werkgever de beschikking kan krijgen over een leaseauto? Een mobiliteitsbudget zal ook steeds minder interessant worden, omdat het merendeel van de mensen zich toch wil blijven verplaatsen met de auto.

Zal zakelijke lease in de toekomst dan wellicht de enige oplossing zijn voor (toekomstige) werknemers die een auto willen gebruiken voor de meeste mobiliteitsbewegingen?

Volvo C40 elektrisch leasen
Elektrisch rijden voor berijders en wagenparkbeheerders
Alles wat u moet weten