Kosten elektrisch rijden
Kosten elektrische auto
Elektrisch rijden wordt steeds voordeliger

Hoeveel kost elektrisch rijden

Hoewel de cataloguswaarde van een elektrische auto nog altijd significant hoger ligt dan een vergelijkbaar model met een diesel- of benzinemotor, verschillen de leasetarieven per maand nauwelijks. Sterker nog; een elektrische variant kan zomaar voordeliger zijn. Hoe dat kan en hoe zich dat verder gaat ontwikkelen, leggen we je in dit artikel uit.
Als je via je bedrijf een auto leaset, is dat altijd full operational lease. Dat wil zeggen dat alle kosten in de leaseprijs zijn opgenomen, met uitzondering van schade en bekeuringen. Onder vaste kosten verstaan we de afschrijving door tijd, periodiek onderhoud, belasting en verzekering. Daarnaast zijn er variabele kosten zoals de afschrijving per kilometer, onderhoud en brandstof of elektriciteit.

Elektrisch wordt voordeliger

Wat we zien is dat de kosten voor een elektrische auto steeds lager worden t.o.v. een vergelijkbaar model op fossiele brandstof. Dat komt onder meer door de restwaarde. Dat is de waarde van de auto na afloop van de leasetermijn. Elektrische modellen zijn waardevaster dan de benzine- en dieselvarianten. Daarnaast betaal je voor een elektrische auto geen wegenbelasting en krijg je korting op de bijtelling. Ook zijn de onderhoudskosten van een elektrische auto veel lager, aangezien de enige slijtende onderdelen de banden en remmen zijn.

 

Rekenvoorbeeld

Omdat je geen appels met peren mag vergelijken, nemen we als voorbeeld de Peugeot 208. Dit model is zowel met benzinemotor als elektrisch verkrijgbaar. De cataloguswaarde verschilt bijna € 10.000. De benzineversie heb je vanaf 19.000; het elektrische model is verkrijgbaar vanaf 28.900. Als we uitgaan van een looptijd van 60 maanden en een jaarlijks kilometrage van 20.000, bedraagt de leaseprijs per maand bij benadering € … voor de benzineversie en € … voor elektrisch.
 

Bijtelling

De subsidie op elektrische auto’s in de vorm van een lagere bijtelling, wordt langzaam maar zeker afgebouwd. Als je nu besluit om een elektrische auto te leasen, betaal 12% bijtelling over de eerste € 40.000. Als je auto duurder is, betaal je de reguliere 22% over alles wat boven die € 40.000 zit. In 2022 wordt de bijtelling voor elektrisch verhoogd van 12% naar 16% en die verhoging vindt ook daarna jaarlijks plaats tot het in 2026 gelijk is aan de bijtelling voor auto’s met een verbrandingsmotor.

Wegenbelasting en BPM

Een ander voordeel wat alleen elektrische auto’s genieten is dat je er geen BPM voor betaalt en ook geen wegenbelasting. Dat laatste gaat vanaf 2025 veranderen. Dat jaar betaal je een kwart van de normaal geldende wegenbelasting en vanaf 2026 is het volledig gelijk getrokken met de auto’s die op fossiele brandstof rijden.

Onderhoud

Naast de geringe uitstoot – met stroom uit wind of zon is de emissie zelfs 0 – is het geringe onderhoud een ander groot voordeel van elektrische auto’s. Een verbrandingsmotor heeft veel draaiende delen, die gesmeerd moeten worden en aan slijtage onderhevig zijn. Vandaar dat deze auto’s periodiek een onderhoudsbeurt nodig hebben. Voor een elektrische auto geldt dat alleen de banden en remmen slijten. Voor de accu’s geldt een minimale levensduur van 10 jaar bij normaal gebruik.
 

Opladen

De kosten voor het laden van de auto hangen vooral af van de tarieven voor stroom. Over het algemeen is het laden op de zaak het voordeligst. De stroomtarieven voor bedrijven zijn ongeveer de helft dan wat je als particulier betaalt (11 cent/kW versus 20 cent/kW). Aan de openbare weg betaal je nog meer, tot wel 50 cent/kW en de commerciële (snel)laadstations langs de snelweg zijn het duurst, tot bijna een euro per kW. Als er bij je thuis een laadpaal wordt geïnstalleerd, worden de kosten hiervan verrekend in het maandelijkse leasetarief. Meer over opladen lees je in het artikel ‘Elektrische auto laden’.

De goedkoopste en duurste elektrische auto

Dat een elektrische auto niet duur hoeft te zijn, bewijst de Dacia Spring. Dit model staat voor een vanafprijs van € 18.000 in de showroom. Voor wie elektrisch rijden wel wat meer mag kosten, is er de Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo, die voor € 193.200 in de boeken staat. Een middenklasser als de Volkswagen ID.4 heeft een adviesprijs van € 38.085. 

Rekenmodel

Hoewel we eerder in dit artikel een vergelijk hebben gemaakt voor de twee versies van een Peugeot 208, is het eigenlijk onmogelijk om zomaar een leaseprijs af te geven. Het maandelijkse leasetarief is onder meer afhankelijk van de afschrijving (dus ook de looptijd van het contract), het aantal kilometers per jaar en de manier van opladen (thuis, op de zaak, onderweg). Wil je precies weten wat het leasetarief voor een bepaald model is, bel dan met een van de adviseurs van Dutchlease.
 
Wil je meer weten over de kosten van een elektrische auto of advies over elektrisch rijden in het algemeen? Bel dan 033 454 9540 of stuur een mail naar info@dutchlease.nl