Prinsjesdag 2023: de plannen voor de automobilist

De belangrijkste toekomstplannen op het gebied van mobiliteit voor u op een rij. Wat zijn de belangrijkste veranderingen?
Geschreven door Pasquinel Hatumena
21-9-2023 | Leesduur 4 min
Geschreven door Pasquinel Hatumena, Leaseadviseur
21-9-2023 | Leesduur 4 min
DutchLease - Prinsjesdag 2023

De koninklijke familie vertrok de derde dinsdag van september in de glazen koets richting de Koninklijke Schouwburg voor de nieuwe kabinetsplannen van 2024. Later die dag werd in de Tweede Kamer in Den Haag de miljoenennota bekend gemaakt. Vanwege het demissionaire kabinet zijn de nieuwe plannen terughoudend. We hebben de belangrijkste plannen op het gebied van mobiliteit voor u op een rij gezet:   

 

1. BPM-berekening 

Het kabinet wil in 2025 de BPM op personenauto’s met een fossiele brandstof omhoog brengen met ongeveer € 200,-. Afhankelijk van de inflatie tussen nu en 2025 past het kabinet dit bedrag nog aan. Elektrische auto’s blijven nog steeds vrijstelling houden van BPM. 

 

2. Bijtelling op nieuwe elektrische auto’s

Voorgaande jaren vond er ieder jaar een wijziging plaats in de bijtelling van nieuwe elektrische auto’s. Aankomend jaar blijft de bijtelling ongewijzigd. Dit houdt in dat de huidige bijtelling op elektrische auto’s in 2024 16% blijft over de eerste € 30.000,- van de aanschafprijs. Boven de € 30.000,- betaalt u 22% bijtelling. Bereken uw bijtelling in onze bijtellingscalculator.

 

3. Terugdraaien accijnsverlaging op brandstof onzeker

In de plannen voor volgend jaar is er nog geen besluit genomen over het al dan niet terugdraaien van accijnsverlagingen op brandstof. In principe worden de prijzen voor benzine (+21 cent) en diesel (+13,5 cent) per 1 januari 2024 dus verhoogd. De meerderheid van de Tweede Kamer is hier echter op tegen. Daarom is het mogelijk dat de accijnskorting op diesel en benzine in stand blijft. 

 

4. Aanpassing op onbelaste kilometervergoeding

Dit jaar is de onbelaste kilometervergoeding verhoogd van € 0,19 per kilometer naar € 0,21 per kilometer. Volgend jaar gaat de onbelaste reiskostenvergoeding opnieuw omhoog naar € 0,23.

 

5. CO2-uitstoot medewerkers registeren voor bedrijven

Bestaat uw organisatie uit meer dan honderd medewerkers? Dan bent u vanaf 2024 verplicht om de uitstoot van woon-werkverkeer en zakelijke kilometers van uw personeel te registeren en te rapporteren aan het RVO. Hiermee wil de overheid inzicht krijgen in de CO2-uitstoot van uw organisatie. U hoeft niet zelf de CO2-uitstoot te berekenen. Het aantal kilometers per vervoersmiddel en het type brandstof is voldoende.

 

Andere wijzigingen op het gebied van auto(belastingen)

Naast bovenstaande wijzigingen zijn er ook andere wijzigingen op het gebied van auto(belastingen), zoals het aanpassen van de oldtimer-regeling en het verhogen van de houderschapsbelasting voor campers. Deze wijzigingen hebben in de meeste gevallen geen invloed op u als wagenparkbeheerder of op uw leaserijder. 

 

Toekomst van mobiliteit

De mobiliteitsbranche is volop in beweging. In deze Troonrede is mobiliteit niet het belangrijkste speerpunt voor het demissionaire kabinet. De komende jaren zal er meer veranderen op het gebied van BPM-berekeningen voor bedrijfswagens en de houderschapsbelasting (HSB) voor elektrische auto’s.  

 

Heeft u vragen over wat deze Prinsjesdag voor u betekent?

Neem gerust contact op met uw leaseadviseur voor meer informatie en persoonlijk advies.  
 
Geschreven door Pasquinel Hatumena
21-9-2023 | Leesduur 4 min
Geschreven door Pasquinel Hatumena | Leaseadviseur @ DutchLease
21-9-2023
Lees meer over:
Delen