Omslagpunt elektrisch benzine kia niro

Omslagpunt benzine en elektrisch berekenen

Wanneer is elektrisch rijden goedkoper?

Omslagpunt benzine vs. elektrisch

Voor zowel wagenparkbeheerders als leaserijder is de keuze tussen een benzine of elektrische leaseauto niet altijd eenvoudig gemaakt. Het bepalen van het omslagpunt, waar de kosten en voordelen van elektrisch rijden opwegen tegen de benzine auto, is één van de redenen om te kiezen voor elektrisch rijden. Het verschil in kosten is niet de enige redenen om de overstap te maken naar duurzame mobiliteit, maar wel één van de redenen die u maakt bij het kiezen van de best passende leaseauto.

Omslagpunt berekenen: wanneer is elektrisch rijden goedkoper?

Het moment waarop elektrisch rijden voordeliger is hangt af van een aantal factoren. Wanneer u uitgaat van het omslagpunt bij zakelijk leasen, dan houdt u rekening met de volgende factoren:

  • Leaseprijs per maand
  • Aantal kilometers per jaar
  • Verwachte laadverdeling tussen zakelijk, thuis, openbaar en snelladen
  • Verbruik van de (elektrische) auto's
  • Kosten van het laden per laadplek
  • Benzineprijs
  • Eventueel de aanschaf van een laadpaal thuis

Berekent u het omslagpunt uit op basis van de aanschaf van een auto in plaats van leasen? Houd dan rekening met de volgende factoren: aanschafprijs, subsidies, onderhoudskosten, verzekeringen en belastingen. De leaseprijs laat u in deze berekening achterwegen. Het verbruik van de auto kunt u online opzoeken op deze website. Om u te helpen bij het bepalen van het omslagpunt vindt u onderaan de pagina een voorbeeldberekening van het omslagpunt van de Kia Niro.

Wagenpark advies aanvragen
Vrijblijvend advies aanvragen
Snel en deskundig advies van onze mobiliteitsexperts. Vraag een gesprek aan.

Omslagpunt benzine, elektrisch of hybride?

Bij het berekenen van het omslagpunt tussen benzine en diesel was er voorheen een vuistregel: het omslagpunt lag tussen de 20.000 en 30.0000 kilometer. In de afgelopen jaren zijn er alleen veel veranderingen geweest als het gaat om brandstofprijzen, belastingbeleid en de opkomst van elektrische en hybride voertuigen. Hierdoor is het berekenen van het omslagpunt tussen de verschillende brandstoftypen ingewikkelder geworden. Het gemiddelde omslagpunt tussen elektrisch en benzine is niet meer een vaststaand getal. Per model kan dit sterk verschillen of de benzine of elektrische variant goedkoper is.

Naast de overweging tussen benzine en elektrisch rijden, is het ook relevant om het omslagpunt tussen elektrisch en hybride mee te nemen in de berekening. Over het algemeen geldt: hoe meer kilometers u per jaar rijdt u eerder elektrisch of hybride rijden voordeliger kan zijn.

 

Laadkosten en het omslagpunt

Nog een belangrijk aspect om rekening mee te houden bij elektrisch rijden zijn de laadkosten. Deze kosten kunnen variëren afhankelijk van het type laadpaal, de locatie en de leverancier van de laadpas die u gebruikt. Laadkosten variëren dus sterk en zijn afhankelijk van de plekken waarop de elektrische auto wordt opgeladen. Op kantoor laden of thuisladen is vaak vele malen goedkoper, dan laden bij een snellaadstation of een openbare laadpaal.

Om de laadkosten correct in uw omslagpuntberekening op te nemen, is het raadzaam om rekening te houden met:

  1. Laadtarief per kilowattuur (kWh) per type laadpaal
  2. Laadpas-abonnementen en eventuele bijbehorende kosten
  3. Verhouding van thuisladen, laden op het werk, openbare laadpalen of snellaadstations

Door deze factoren te integreren in uw berekening, krijgt u een nauwkeuriger beeld van het omslagpunt tussen benzine en elektrisch rijden.

 

Wagenparkbeheer en het omslagpunt

Heeft u hulp nodig met uw beslissing voor een zakelijke leaseauto en de keuze voor wel of niet een elektrisch model? Of wilt u graag extra informatie over het omslagpunt van bepaalde modellen in verband met het samenstellen van uw wagenpark? Neem dan contact met ons op, wij helpen u graag een geïnformeerde beslissing te maken. Zeker met de snelle ontwikkelingen als het gaat om elektrisch rijden en laden is het niet altijd eenvoudig het omslagpunt tussen een benzine en elektrische auto te bepalen.


Omslagpunt berekenen voorbeeld Kia Niro

Om het omslagpunt te berekenen is het het handigst uit te gaan van een gelijkwaardige auto uit dezelfde prijsklasse. De Kia Niro is zowel te leveren in een benzine, plug-in hybrid en elektrische variant. Dit model is daarom een goed uitgangspunt om het omslagpunt tussen benzine en elektrisch te berekenen. We berekenen de kosten inclusief brandstof per maand met een jaarkilometrage van 10.000, 25.000 en 30.000 kilometer per jaar. Zoals te zien is in de berekening ligt bij dit model het omslagpunt tussen elektrisch en benzine bij de 30.000 kilometer per jaar.

Naast dat u als wagenparkbeheerder de kosten belangrijk vindt is het ook interessant te zien dat het prijsverschil tussen een elektrisch model en een model met een benzinemotor inclusief brandstof steeds kleiner wordt naarmate de leaserijder meer kilometers maakt. Het prijsverschil is bij 25.000 kilometer per jaar zonder brandstof rond de 12%. Berekent u de leaseprijs incl. brandstof uit dan ligt het prijsverschil nog maar 0,96% uit elkaar.

  Elektrisch Benzine PHEV

KM per jaar

 10.000 10.000 10.000

Leaseprijs*

 € 709  € 622  € 644

Brandstof **

   € 89 € 78

Laadkosten ***

 € 57    € 4
Prijs incl. brandstof  € 766 € 711  € 726
  Elektrisch Benzine PHEV

KM per jaar

 25.000 25.000 25.000

Leaseprijs*

 € 804  € 714  € 752

Brandstof **

   € 223 € 195

Laadkosten ***

 € 143    € 10
 Prijs incl. brandstof  € 947 € 937  € 957
  Elektrisch Benzine PHEV

KM per jaar

 30.000 30.000 30.000

Leaseprijs*

 € 839  € 747  € 791

Brandstof **

   € 268 € 234

Laadkosten ***

 € 171    € 12
 Prijs incl. brandstof  € 1.010 € 1.015  € 1.037
*Leaseprijs indicatie berekend  **Brandstofprijs is gebaseerd op €1,95/liter. ***Laadkosten: indicatie met een verhouding van laden 30% thuis € 0,24/kWh, 20% onderweg € 0,59/kWh, 30% zakelijk € 0,15/kWh en 20% snelladen € 0,89/kWhElektrische auto’s zijn tot en met 2024 vrij van motorrijtuigenbelasting. Deze belastingen zijn niet meegenomen in de berekening.