Voordeel grijs kenteken verdwijnt: afschaffing BPM-vrijstelling 2025

Vanaf 1 januari 2025 moet bij de aanschaf van een bedrijfswagen met verbrandingsmotor BPM betaald worden. Concreet: nieuwe bedrijfsauto’s met diesel- of benzinemotor worden volgend jaar zo’n €10.000,- duurder. Het grote voordeel van het grijs kenteken verdwijnt hiermee. Volledig elektrisch aangedreven bedrijfswagens vallen nog wel onder de BPM-vrijstelling. Dat maakt ze aanzienlijk goedkoper.
Geschreven door Maarten Bokslag
12-2-2024 | Leesduur 5 min
Geschreven door Maarten Bokslag, freelance journalist en tekstschrijver gespecialiseerd in Automotive
12-2-2024 | Leesduur 5 min
DutchLease - MB Sprinter

Grijs kenteken verdwijnt?

Veel media schrijven dat het grijs kenteken verdwijnt. Dat is niet helemaal juist. Het grijs kenteken wordt ook na 1 januari 2025 nog afgegeven op bestelauto’s die voldoen aan de eisen voor een bedrijfsauto, en die zakelijk worden gebruikt. Met de afschaffing van de vrijstelling BPM verdwijnt wel het grote voordeel van een grijs kenteken. Wat blijft is een veel lagere wegenbelasting voor grijs kenteken. Ook die gaat voor bedrijfswagens met grijs kenteken echter omhoog. In 2025 is de verhoging 15% en in 2026 wordt de houderschapsbelasting 6,96% hoger.

 

Hoe hoog wordt de BPM bedrijfswagens in 2025?

De BPM (BPM betekent: Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen) is een extra aankoopbelasting op nieuwe auto’s. De hoogte wordt berekend op basis van de CO2-uitstoot per kilometer. Over een grote bedrijfswagen, zoals de Mercedes-Benz Sprinter, wordt vanaf 2025 dus meer BPM berekend dan over een zuinigere bedrijfsauto zoals de Volkswagen Transporter. Afhankelijk van gewicht en motorisering zal de BPM uitkomen op 10.000 tot 15.000 euro per bedrijfswagen. Daarmee worden bedrijfswagens met verbrandingsmotor per 1 januari 2025 flink duurder.

 

BPM bedrijfswagens 2024

Om die reden wordt voor 2024 een run op bedrijfsauto’s met diesel- of benzinemotoren verwacht. Veel ondernemers zullen nog snel een BPM-vrije bedrijfsauto kopen. Bent u dat ook van plan? Wacht dan niet te lang. De levertijden van nieuwe bedrijfsauto’s zijn lang en ook de inbouwbedrijven hebben wachttijden. Het is belangrijk dat uw nieuwe bedrijfswagen voor 1 januari volledig gebruiksklaar wordt afgeleverd. Pas daarna wordt de BPM bepaald. Voor of na 1 januari 2025 kan dat dus een verschil betekenen van 15.000 euro.

 

Vrijstelling elektrische bedrijfswagens

Voor volledig elektrisch aangedreven bedrijfswagens verandert er niets. Deze voertuigen hebben geen CO2-uitstoot en daarom betalen de kopers geen BPM. In ieder geval voor 2025 is dat gegarandeerd. Het zou kunnen dat er vanaf 2026 tóch ook over de aanschaf van elektrische bestelwagens BPM wordt geheven. De toekomstige regering moet daarover beslissen.

 

Verbrandingsmotor, elektrisch of hybride?

Veel ondernemers vragen zich af of het zinvol is om voor 1 januari 2025 nog een bus met verbrandingsmotor op diesel (of benzine) te kopen. “Soms wel”, oordeelt Pasquinel Hatumena, leaseadviseur van DutchLease. “Vooral wie veel kilometers maakt en soms een aanhanger trekt, is voorlopig beter uit met een dieselbus. Wie vooral in de steden rijdt, kan beter overstappen op een elektrisch aangedreven bedrijfsauto.” Een nieuwe categorie bedrijfsauto’s, die vanaf 2025 aantrekkelijk wordt, zijn de plugin-hybrides. Deze hebben een lage CO2-uitstoot en daarmee een lage BPM. In elk geval de nieuwe Volkswagen Transporter en Ford Transit zullen ook als plugin-hybride geleverd worden.

 

Zero-emissiezones

In veel gevallen is het helemaal niet verstandig om nog snel een bus op diesel te kopen. Op dit moment zijn de kosten van een elektrische bedrijfsauto en één met dieselmotor over de hele gebruiksperiode gezien (Total Cost of Ownership, TCO) al ongeveer gelijk. Per 1 januari volgend jaar zijn elektrische bedrijfsauto’s hier duidelijk in het voordeel. Een belangrijk argument om over te stappen op elektrisch rijden, zijn de zero-emissiezones in veertig Nederlandse steden. Vanaf 1 januari 2025 mogen daar enkel nog bedrijfsauto’s met emissielabel Euro 6 (globaal gezien: met een bouwjaar na september 2015) of uitstootvrije bedrijfswagens komen. Vanaf 1 januari 2028 zijn de zero-emissie zones uitsluitend nog toegankelijk voor emissievrije bedrijfsauto’s. Dat wil zeggen: op waterstof of elektrisch. Lees hier meer over de milieuzones in Nederland.

 

Operational lease bedrijfswagen

De gebruiksperiode van een lichte bedrijfswagen is zo’n vijf tot zeven jaar. Wie besluit om een nieuwe bedrijfswagen te kopen, maar opziet tegen de investering, kan denken aan het zakelijk leasen van een bedrijfswagen. Maar ook daar geldt, dat de leasetarieven voor een bedrijfswagen op diesel of benzine in 2024, aanzienlijk lager zijn dan na 1 januari 2025. Ook hier telt mee dat het voordeel van het grijs kenteken verdwijnt. Interesse in het zakelijk leasen van een bedrijfswagen? Bekijk ons aanbod populaire bedrijfswagens, zowel niet-elektrisch als elektrische modellen online. Liever persoonlijk advies wat in uw situatie de beste keuze is? Neem contact op met één van onze leaseadviseurs en wij helpen u graag verder.

  
Bekijk aanbod bedrijfswagens  

Geschreven door Maarten Bokslag
12-2-2024 | Leesduur 5 min
Geschreven door Maarten Bokslag | freelance journalist en tekstschrijver gespecialiseerd in Automotive @ DutchLease
12-2-2024
Lees meer over:
Delen