Autobelastingen: wat verandert er in 2026?

Verlaagde bijtelling EV’s blijft bestaan
De grote verrassing van het belastingdebat op 27 november: de verlaagde bijtelling op volledig elektrische auto’s blijft bestaan, ondanks eerdere beleidsvoornemens. Het tarief werd de afgelopen jaren al aangepast naar het in 2025 geldende tarief van 17% over de eerste € 30.000 van de cataloguswaarde. Vanaf 1 januari 2026 wordt de bijtelling voor EV’s en andere uitstootvrije auto’s 18%, in 2027 wordt het 20% over de eerste 30.000 euro. Pas in 2028 wordt de bijtelling met 22% gelijk aan die van auto’s met een verbrandingsmotor.
Motorrijtuigenbelasting gaat omhoog
Voor berijders van een elektrische auto wordt de korting op de motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting) nog verder afgebouwd in 2026. Afgelopen jaar gold voor elektrische auto’s nog een korting van 75%. In 2026 is die korting nog maar 30%. In 2029 wordt de korting 25% en in 2030 verdwijnt de korting geheel. Daarmee gaat ook het leasetarief omhoog.
Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer geldt dit jaar nog een korting van 25% op de motorrijtuigenbelasting. Per 1 januari 2026 vervalt die korting geheel.
BPM gaat omhoog
Er verandert nog meer in fiscaal opzicht. De tarieven van de BPM, de Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen, gaan namelijk iets omhoog. Dat is een belasting die eenmalig geheven wordt bij de aanschaf van een nieuwe auto. Dus zowel privé-kopers van een nieuwe auto als leaserijders die kiezen voor een nieuwe auto betalen straks wat meer. De exacte hoogte verschilt per auto, maar het gaat om een paar procent. Elektrische auto’s betalen een relatief laag bedrag aan BPM, namelijk eenmalig € 667,- bij aanschaf. Dat blijft ook volgend jaar zo.
De pseudo-eindheffing: wellicht in 2027?
De pseudo-eindheffing is een extra belasting voor werkgevers die auto’s met een verbrandingsmotor in de lease verstrekken. Deze heffing werd in september door het demissionair kabinet aangekondigd. Op 27 november keurde de Tweede Kamer het voorstel goed. Als de Eerste Kamer ook met het voorstel instemt, wordt de pseudo-eindheffing per 1 januari 2027 ingevoerd.
Welke leaseauto is fiscaal het meest interessant in 2026?
In 2026 gaan diverse autobelastingen omhoog, maar het (fiscaal) verschil tussen elektrisch rijden en een verbrandingsmotor blijft nog even bestaan. Veel werkgevers stimuleren hun medewerkers actief om elektrisch te gaan rijden: goed voor het milieu en zeker bij thuis of bij de werkgever laden ook goedkoop in exploitatie. Wilt u gericht advies voor uw eigen situatie? Neem dan contact op met de leaseadviseurs van DutchLease. Zij kennen alle modellen en zijn u graag van dienst.


