Voor u getest; de Polestar 2

Onlangs mochten we een aantal dagen in een Polestar 2 rijden. Graag delen we in dit artikel onze ervaringen. Lees mee en doe er uw voordeel mee!
Geschreven door Pasquinel Hatumena
21-2-2023 | Leesduur 6 min
Geschreven door Pasquinel Hatumena, Leaseadviseur
21-2-2023 | Leesduur 6 min
DutchLease - Voor u getest de Polestar 2
De elektrificatie van auto’s zorgt voor meer diversiteit in merken en modellen. Polestar, voorheen bekend van de prestatiepakketten bij Volvo, heeft sinds 2020 ook eigen auto’s in de markt gezet. De gelijkenissen met Volvo zijn terug te vinden in het interieur en de vormgeving. Sterker nog de Polestar 2 wordt op hetzelfde platform gebouwd als de Volvo XC40! Wij mochten onlangs een aantal dagen in een Polestar 2 dagen rijden. Graag delen we in dit artikel onze ervaringen. Lees mee en doe er uw voordeel mee!

De eerste indruk

De Polestar 2 lijkt qua looks veel op de Volvo S40. Deze interpretatie werkt wel gewoon goed. De auto is iets hoger dan een normale sedan, dat maakt het instappen net wat makkelijker. De ruimte in de auto is echter wel minder dan in een SUV. Zeker op de achterbank zullen wat langere mensen iets meer moeite hebben om goed en lekker te zitten.

Het interieur ziet er heel strak en minimalistisch uit. Zoals bij meerdere elektrische auto’s worden bijna alle functies via het grote scherm in de middenconsole bediend. Sommige collega’s gaven aan dat zij voor het regelen van de temperatuur liever een fysieke knop zien. Nu zijn het toch een paar extra handelingen om dit goed in te stellen.

Wat ik persoonlijk wel heel prettig vind, is dat deze auto wel beschikt over een ‘frunk’. Onder de motorkap zit extra bagageruimte waar de laadkabel netjes in kan worden opgeborgen of wellicht een tas. Dit blijf ik toch altijd een gemis te vinden bij elektrische auto’s waar dit ontbreekt. De kofferbakruimte is ruim voldoende met 405 liter.

 

Infotainment

Polestar maakt voor haar infotainment geen gebruik van hetgeen Volvo zelf al heeft. Zij hebben er als eerste merk voor gekozen om de auto uit te rusten met Android Automotive. Als fervent Android/Google gebruiker is alles heel herkenbaar. Google Assistant werkt naadloos en Google Maps zorgt ervoor dat er altijd real time verkeersinformatie is. Er kunnen meerdere apps geïnstalleerd worden, zodat het infotainment helemaal naar eigen smaak ingericht kan worden. Voorwaarde is wel dat je beschikt over een Google account om het optimaal te kunnen benutten. Voor Apple gebruikers kan dit wel als vervelend worden ervaren, omdat zij binnen een ander eco systeem een account moeten openen. Apple gebruikers kunnen wel gebruik maken van Carplay door hun iPhone d.m.v. een USB kabel aan te sluiten.

 

subsidies

 

Rijbereik en laadgedrag

De belangrijkste benchmarks bij een elektrische auto zijn het rijbereik en het laadgedrag. De Polestar 2 heeft een accupakket van 78kWH en op basis van de WLTP een rijbereik van 592 kilometer. In de praktijk wordt dit echter niet gehaald. Ik heb veel snelweg kilometers gereden bij een temperatuur die net boven de 0 graden lag. Het verbruik lag op dat moment zo rond de 23 kWh per 100 kilometer. Daarbij reed ik gemiddeld ongeveer 100 kilometer per uur. Onder deze omstandigheid haal je dan wel ruim 300 kilometer op 1 volle acculading. Wanneer we de gegevens aanhouden van www.ev-database.nl dan zijn er bij andere omstandigheden wel meer kilometers mogelijk. 

Op papier zou het laadgedrag dus goed moeten zijn. De Polestar kan op 3 fase laden met een maximale laadsnelheid van 11 kW bij wisselstroomladers. Dus wanneer je thuis de auto de hele nacht laat laden of wanneer je op een kantoor dag de auto aan de laadpaal hebt staan, dan zal die altijd volledig vol zijn, ongeacht hoe leeg de accu was.

Mocht je tussendoor willen gaan snelladen dan zou je maximaal 150 kWh moeten kunnen laden. Wij zijn bij een Ionity lader geweest welke maximaal 350kW kan leveren. Dit hebben we echter niet gehaald. Bij de start was de accu nog voor 10% vol; de laadsnelheid begon op 112kW. Het piekmoment was een laadsnelheid van 126 kW bij 26%. Hierna liep de laadsnelheid langzaam terug. Op het moment dat 50% van de accu was gevuld, lag de snelheid inmiddels net onder de 100 KW. Om van 10% naar 80% te gaan hadden we uiteindelijk een half uur nodig. Persoonlijk vond ik dit wel tegenvallen. Het maximale vermogen werd niet gehaald en daarnaast liepen de vermogens ook nog eens relatief snel weer terug.

 

Conclusie

De Polestar 2 is qua vormgeving een echte eyecatcher. De hunkering naar de meest ideale vormgeving zorgt ervoor dat steeds meer elektrische auto’s op elkaar gaan lijken, de Polestar is hier een uitzondering op. De auto is strak afgewerkt met mooie materialen. Dit geeft je echt wel het gevoel in iets unieks te rijden.

Het infotainment is voor mij als Android gebruiker heel prettig en herkenbaar. Ik kan mij wel voorstellen dat het voor Apple gebruikers als vervelend kan worden ervaren. Uiteindelijk ben je toch verplicht om het Google systeem in te stappen om maximaal gebruik te kunnen maken van alle mogelijkheden.

Qua rijgedrag valt er niks op aan te merken. De auto rijdt heerlijk en het extra vermogen dat de Performance uitvoering heeft zorgt voor een heerlijke rijbeleving. De actieradius is meer dan voldoende voor de zakelijke gebruiker. 

Het is wel jammer dat de Polestar 2 totaal niet aan de laadsnelheden kwam tijdens ons test. Er zijn andere merken die veel betere prestaties kunnen leveren op dit moment. Al met al is dit wel een elektrische auto die veel vinkjes zal zetten bij de verschillende wensen die onze (toekomstig) berijders zullen hebben. De auto rijdt echt goed en heeft een goede actieradius die ruim voldoende is voor nagenoeg iedere reisbestemming.

Vragen? Laat het ons weten, we helpen u graag.

 

 
Autoreviews
Elektrisch rijden
Geschreven door Pasquinel Hatumena
21-2-2023 | Leesduur 6 min
Geschreven door Pasquinel Hatumena | Leaseadviseur @ DutchLease
21-2-2023
Lees meer over:
Delen