Vehicle2Grid: prachtige belofte, voorlopig geen realiteit voor de zakelijke leaseauto

Vehicle2Grid bij het Future of Charging congres
Afgelopen week was hij samen met een collega bij het Future of Charging congres in Den Haag.
“Ik wil graag alles weten op het gebied van laadinfrastructuur, dus ik voelde mij als een vis in het water. Ik krijg behoorlijk veel energie van wat er mogelijk is op dit gebied, in plaats van de focus te leggen op de onmogelijkheden. Ik ben dus van nature iemand die het glas liever vol dan halfleeg ziet.
Met veel belangstelling zat ik te luisteren naar alle initiatieven die er zijn al op het gebied van Vehicle2Grid. Zowel energiemaatschappijen, automerken en andere marktpartijen zijn al echt concreet bezig met dit ontwerp. Maar toch bekruipt mij het gevoel dat het uitrollen naar de massa nog heel erg ver lijkt.“

Zakelijk leasen en restwaarde: een nieuwe rekensom
Waar particuliere autobezitters snel kunnen experimenteren, ligt dat voor zakelijke leaseauto’s anders. Leasemaatschappijen werken vanuit een ander uitgangspunt: voorspelbaarheid.
Leasemaatschappijen moeten precies kunnen inschatten wat een auto waard is aan het einde van het leasecontract. Die restwaarde bepaalt immers voor een groot deel het leasebedrag. Leeftijd en kilometrage zijn daarbij al jaren de belangrijkste factoren. Maar er komt een nieuwe variabele bij: de kwaliteit van de accu.
De restwaarde van de accu berekenen
Bij Vehicle2Grid wordt de accu intensiever gebruikt dan bij regulier elektrisch rijden. Hoeveel invloed heeft dat op de levensduur en dus de restwaarde van een auto? Daar is nog te weinig over bekend.
In de praktijk betekent dit dat we een nieuwe variabele moeten gaan meenemen in de waarderingsmodellen: de kwaliteit van de accu. Meten kan via de State of Health (SOH), maar de impact op de restwaarde is nog onduidelijk. Zolang daar geen eenduidige richtlijnen voor bestaan, blijft het risico groot voor leasemaatschappijen.
Fiscale en administratieve haken en ogen
Naast de technische kant speelt ook de fiscale realiteit een rol. Zakelijke leaserijders laden vaak met een laadpas die door de werkgever wordt betaald. Maar hoe staan werkgevers erin dat de laadkosten die zij betalen, ook worden gebruikt om thuis de afwasmachine, warmtepomp of inductieplaat te laten draaien? De werkgever zal daar ongetwijfeld een mening over hebben.
En de fiscus waarschijnlijk ook. Wordt het gebruik van stroom die door de werkgever wordt betaald straks gezien als verkapt loon? En moet daar dan ook belasting over worden betaald? Gaan we in de toekomst niet alleen bijtelling betalen over de auto, maar ook over de elektriciteit? Veel vragen die het uitrollen van de techniek V2G nog in de weg staan.
Een kans die we niet willen laten liggen
Vehicle2Grid is een prachtige kans voor de energietransitie. De potentie is groot, de techniek veelbelovend. Maar om het écht te laten werken binnen de zakelijke leasemarkt, is samenwerking nodig tussen overheid, leasemaatschappijen, fabrikanten en energieleveranciers.
Zodra er meer duidelijkheid komt over de waardering en fiscale behandeling, staan wij klaar om die volgende stap te zetten.


