Met de elektrische auto naar Spanje: mijn tweede elektrische roadtrip

Start van de roadtrip
Het was begin augustus toen ik vertrok, met een fietsendrager en één fiets achterop de trekhaak. Dat maakte de auto iets minder gestroomlijnd, wat ik ook merkte in het verbruik: gemiddeld 20 kWh per 100 km, noemenswaardig hoger dan tijdens mijn Italië-reis (gemiddeld 17,5 kWh per 100 gereden kilometer).
In combinatie met de 77 kWh-accu van de Volkswagen ID.7 leidt dit tot een actieradius van zo’n 385 kilometer. Onderweg stopte ik iedere 300 kilometer ongeveer, omdat je aan de snellader beter tot 80% vol kunt laden. De laatste 20% duurt namelijk relatief lang om vol te laden.
.jpg)
Rijsnelheid en comfort
Waar ik richting Italië meestal rond de 120 km/u reed, koos ik nu voor een gemiddelde snelheid van 130 km/u. Gewoon, omdat het kon en omdat ik wilde ervaren wat dat zou doen met het verbruik en het aantal laadstops. De Franse Autoroute Du Soleil is natuurlijk heerlijk en comfortabel rijden op de uitstekende tolwegen!
Ervaringen met laden onderweg
De vraag die ik vaak hoorde in mijn omgeving: ‘In het hoogseizoen met de elektrische auto naar Spanje rijden? Dat betekent onderweg zeker in de file staan bij de snelladers?’ Ik heb slechts twee keer moeten ‘wachten’ om te kunnen laden, omdat alle laders bezet waren: één keer twee minuten, één keer vijf minuten. Voor degene die het ‘wachten’ wil noemen…

Snellaadinfrastructuur in Frankrijk
En wat mij echt positief verraste: Frankrijk heeft het snelladen langs de tolwegen uitstekend voor elkaar! Om de 40 à 50 kilometer kom je grote laadpleinen tegen met meerdere snelladers. Zelfs van meerdere exploitanten tegelijk en meer dan 20 laadpunten op 1 laadplein was zeker geen uitzondering! Geen stress, geen zoektochten. Het was gewoon laden en weer door met de elektrische auto naar Spanje. Dat laden duurde dan zo’n 25 minuten. Geen verloren tijd, want ondertussen loop je naar het toilet om daarna nog een kopje koffie te bestellen en te nuttigen.
Geen laadapps meer nodig
Een ander inzicht: ik gebruik geen laadapps meer. Die sturen je vaak onnodig van de snelweg af, terwijl dat in Frankrijk helemaal niet nodig is. Mijn nieuwe strategie? Gewoon op de borden kijken. Waar een tankstation is, is in 9 van de 10 gevallen ook een laadplein. En die laders zijn niet de minste: allemaal >150 kW, vaak zelfs veel krachtiger.
Wat neem ik mee uit deze reis?
Elektrisch rijden naar Spanje is niet alleen haalbaar, het is ook comfortabel en efficiënt. De infrastructuur is inmiddels zo goed dat je nauwelijks nog hoeft te plannen. Gewoon instappen, rijden, en een paar keer laden. Eigenlijk net als bij een brandstofauto, maar dan stiller en schoner. Bijkomend voordeel: je komt veel fitter aan op de eindbestemming. Want het blijft uiteindelijk een lange reis van 1.400 kilometer.
Mijn rit naar Italië was al goed bevallen, maar deze reis naar Spanje bevestigt het nog eens: elektrisch rijden is klaar voor de lange afstanden.
Wilt u meer weten over elektrisch leasen of over de Volkswagen ID.7 Tourer als leaseauto? Neem gerust contact op of volg Marcel op Linkedin.