Kosten elektrisch rijden
Kosten elektrische auto
Overzicht kosten van elektrische auto

Hoeveel kost elektrisch rijden

Hoewel de cataloguswaarde van een elektrische auto nog altijd significant hoger ligt dan een vergelijkbaar model met een diesel- of benzinemotor, verschillen de leasetarieven per maand nauwelijks. Sterker nog; een elektrische variant kan zomaar voordeliger zijn. Hoe dat kan en hoe zich dat verder gaat ontwikkelen, leggen we u in dit artikel uit.

Als u via uw bedrijf een auto leaset, is dat altijd full operational lease. Dat wil zeggen dat alle kosten in de leaseprijs zijn opgenomen, met uitzondering van schade en bekeuringen. Onder vaste kosten verstaan we de afschrijving door tijd, periodiek onderhoud, belasting en verzekering. Daarnaast zijn er variabele kosten zoals de afschrijving per kilometer, onderhoud en brandstof of elektriciteit.

Elektrisch wordt voordeliger

Wat we zien is dat de kosten voor een elektrische auto steeds lager worden t.o.v. een vergelijkbaar model op fossiele brandstof. Dat komt onder meer door de restwaarde. Dat is de waarde van de auto na afloop van de leasetermijn. Elektrische modellen zijn waardevaster dan de benzine- en dieselvarianten. Daarnaast betaalt u voor een elektrische auto geen wegenbelasting en krijgt u korting op de bijtelling. Ook zijn de onderhoudskosten van een elektrische auto veel lager, aangezien de enige slijtende onderdelen de banden en remmen zijn.

Bijtelling

De subsidie op elektrische auto’s in de vorm van een lagere bijtelling, wordt langzaam maar zeker afgebouwd. Als u nu besluit om een elektrische auto te leasen, betaalt u 16% bijtelling over de eerste € 30.000,-. Als uw auto duurder is, betaalt u de reguliere 22% over alles wat boven die € 30.000,- zit.

Wegenbelasting en BPM

Een ander voordeel wat alleen elektrische auto’s genieten is dat u er geen BPM voor betaalt en ook geen wegenbelasting. Dat laatste gaat vanaf 2025 veranderen. Dat jaar betaalt u een kwart van de normaal geldende wegenbelasting en vanaf 2026 is het volledig gelijk getrokken met de auto’s die op fossiele brandstof rijden.

Onderhoud

Naast de geringe uitstoot – met stroom uit wind of zon is de emissie zelfs 0 – is het geringe onderhoud een ander groot voordeel van elektrische auto’s. Een verbrandingsmotor heeft veel draaiende delen, die gesmeerd moeten worden en aan slijtage onderhevig zijn. Vandaar dat deze auto’s periodiek een onderhoudsbeurt nodig hebben. Voor een elektrische auto geldt dat alleen de banden en remmen slijten. Voor de accu’s geldt een minimale levensduur van 10 jaar bij normaal gebruik.

Opladen

De kosten voor het laden van de auto hangen vooral af van de tarieven voor stroom. Over het algemeen is het laden op de zaak het voordeligst. De stroomtarieven voor bedrijven zijn ongeveer de helft dan wat u als particulier betaalt (11 cent/kW versus 20 cent/kW). Aan de openbare weg betaalt u nog meer, tot wel 50 cent/kW en de commerciële (snel)laadstations langs de snelweg zijn het duurst, tot bijna een euro per kW. Als er bij u thuis een laadpaal wordt geïnstalleerd, worden de kosten hiervan verrekend in het maandelijkse leasetarief.

Wilt u meer weten over de kosten van een elektrische auto of advies over elektrisch rijden in het algemeen? Bel dan 033 454 9540 of stuur een mail naar info@dutchlease.nl